Po druhej svetovej vojne japonské spoločnosti zaplavili americký trh lacnými produktami s nedostatočnou kvalitou. Slovné spojenie „Made in Japan“ sa v tej dobe spájalo s nízkou cenou a slabou kvalitou. Akio Morita zmenil túto zakorenenú predstavu vybudovaním úspešnej medzinárodnej spoločnosti, ktorej meno je spájané s inovatívnymi a vysoko kvalitnými produktami na celom svete. Sony je dodnes synonymom kvality a dizajnu.

Akio Morita sa narodil v roku 1921 v Japonskom meste Nagoy. Moritova rodina 14 generácií vlastnila rodinný podnik na výrobu Saké. Ako najstrarší syn bol vychovávaný a vedený tak, aby prevzal vedenie rodinnej firmy. Bol však fascinovaný matematikou a fyzikou a preto nebolo pre rodičov prekvapením, keď si vybral štúdium na Cisársej univerzite v Osake, kde študoval fyziku. Počas Druhej svetovej vojny sa stal dôstojníkom japonského námorníctva, kde sa zoznámil s elektrotechnickým inžinierom Masurom Ibukom, svojím budúcim obchodným partnerom. V roku 1946 založil v bombami zničenom obchodnom dome 38 ročný Ibuka a 25 ročný Morita spoločnosť Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha. Keďže povojnová ekonomická situácia v Japonsku bola zlá a v podstate neexistoval spotrebiteľský trh, Morita sa začal orientovať na západný trh.

Zistil že identifikácia sa s „brandom“, teda značkou je rovnako dôležitá ako samotný produkt, preto v roku 1960 uviedol spoločnosť na americký trh už pod zmeneným menom Sony. Názov pochádza z latinského Sonus, čo znamená zvuk a anglického sonny boys, čo v Amerike pomenúvalo mladého, dynamického a inovatívneho človeka.

\"still-life-594579640-r398_res.jpg\"

Morita sa snažil vytvoriť pre americký trh vreckové rádio, ale aj najmenšie rádio, ktoré bola spoločnosť schopná v tej dobe vyrobiť bolo príliš veľké aby sa zmestilo do vrecka. Problém vyriešil tým, že obchodníci museli nosiť tričká s väčšími vreckami aby vzbudzovali dojem, že rádio sa zmestí do vrecka. Inovatívnosť v Sony sa naplno prejavila na konci šesťdesiatych rokov, kedy ako prvá predstavila farebný televízor pod názvom Trinitron. Po tomto veľkom úspechu sa Morita zaprisahal, že odteraz bude Sony diktovať smer technologických inovácií vo svete. Medzi tie, čo najviac ovplyvnili životy ľudí patria prvé kazetové videorekordéry a neskôr v roku 1979 prvý Walkman. Morita nebol iba manažér, bol technologickým géniom. Prvý Wallkman si vyrobil sám. Vo svojich víziách videl, ako si ľudia nosia hudbu so sebou. Jeho partneri v biznise boli k Wallkmanu pesimistickí. Moritove argumenty ich však  prevalcovali.

V šesťdesiatich rokoch sa Sony stala prvou Japonskou spoločnosťou, ktorej akcie sa obchodovali na americkej burze. Vplyv Sony a záujem o túto značku v Štátoch narastal. Za krátko spoločnosť zahájila výrobu priamo v USA. Spolu s celou svojou rodinou sa presťahoval do New Yorku aby sa bližšie zoznámil s Američanmi a ich kultúrou tak, aby Sony mohla dizajnovať produkty ušité na mieru pre americký trh. Cítil povinnosť dokázať svetu, že jeho firma je výnimočná. Od toho momentu sa s inováciami doslova roztrhlo vrece. Prvá triapolková disketa, prenosná televízia na baterky, prvý domáci farebný video rekordér, a spolu so spoločnosťou Phillips aj prvé CD.

Morito dychtil po diverzifikácii svojej spoločnosti mimo oblasť elektroniky. V osemdesiatich rokoch odkúpila spoločnosť za dve miliardy dolárov CBS Records a o rok neskôr aj Columbia Pictures. 

Deväťdesiate roky sa stali pre Sony rokmi Play Station. V roku 1994 Sony predstavila inováciu, kedy zariadenie nečítalo údaje z kartridžu, ale z CD. Malo to pre Sony obrovský reklamný význam. Rada hier sa mohla využívať práve prostredníctvom CD. Dnešný manažment Sony tvrdí, že prichádza čas, kedy by Sony a ich Playstation mohlo pracovať na princípoch biotechnológií.

V súčasnej dobe Sony Corpoporation pokrýva viaceré trhové segmenty. Najväčší trhový podiel však dosahuje vo výrobe mobilných produktov, oblasti komunikácie, filmovej produkcie a produktov pre domácu zábavu a audio. V týchto segmentoch spoločnosť zastáva popredné miesta na trhu. Najväčšími konkurentmi spoločnosti sú Panasonic a Sharp. V porovnaní s týmito spoločnosťami, však Sony dosiahla za prvých deväť mesiacov predchádzajúceho roka omnoho agresívnejší rast príjmov, a to až na úrovni 11.5 %. To predstavuje až dvojnásobné vyššie číslo v porovnaní s konkurenciou. Najvyšší rast tržieb za posledné tri roky zaznamenala v Európe. Predaj v USA za posledné roky poklesol. So zlepšujúcou sa ekonomickou situáciou v USA však možno očakávať, že americký dopyt bude vykazovať lepšie čísla. Ďalším faktorom, ktorý pozitívne vplýva na dopyt po japonských produktoch, je hodnota japonského jenu. Ten za posledné dva roky oslabil voči euru o viac ako 16 %, a voči americkému doláru oslabil dokonca o viac ako 30 %. Slabšia domáca mena dopomáha tomuto japonskému exportérovi zvýšiť konkurencieschopnosť jeho produktov na hlavných exportných trhoch.

Sony bola vždy inovatívna aj v oblasti riadenia firmy. Panoval tu duch, kde každý zamestnanec mal pocit, že je súčasťou veľkej  rodiny. Funguje tu systém doživotnej renty. Starší zamestnanci sú pre firmu tak dôležitý, že veľa z nich vo firme pracuje aj vo svojom dôchodkovom veku ako konzultanti. Sony sa totiž riadi pravidlom, že do týchto ľudí firma neinvestovala obrovské peniaze preto, aby dňom ich dôchodku nevyužil ich dlhoročné skúsenosti. Výrazný rast zaznamenala cena akcií hlavne od októbra minulého roku. Dôvodom pre tento rast boli úspešné štrukturálne reformy vo vnútri spoločnosti a zlepšujúce sa čísla na strane príjmov, podporené silným medziročným rastom predaja hier, herných konzol a filmov, ako aj už tradične silnou predvianočnou sezóna. Významnou zmenou prešla v minulom roku problematická divízia mobilov. Novým prezidentom Sony Mobile sa stal Hiroki Totoki, ktorý nahradil Kunimsa Suzikiko. Divízia trpela spomaľujúcim predajom Sony Xperia smartfónov a od nového prezidenta sa očakáva zlepšenie tejto situácie.

Veľký úspech zaznamenal predaj hernej konzoly PlayStation 4, ktorá už na začiatku roku prekonala všetky očakávania a počet predaných kusov prekročil 18.5 miliónov predaných kusov. Spoločnosť chce aj v tomto roku zvýšiť tržby a následne zisk prostredníctvom rozšírenia úspešných produktov a udržania prevádzkových výnosov na úrovni 5 – 6 %.

Napriek tomu, že Akio Morita opustil spoločnosť Sony už v roku 1994 po infarkte, ktorý ho pripútal na invalidný vozík, duch jeho inovácií a myšlienky, ktorými sa riadila spoločnosť za jeho éry pretrvávajú do dnešnej doby a robia spoločnosť Sony výnimočnou. Akio Morita zomrel v roku 1999 v Tokiu ako najznámejší Japonec vo svete a spoločnosť Sony bola a stále je jednou s najsilnejších značiek na svetovom trhu.

CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s.
Spoločnosť CAPITAL MARKETS je silným obchodníkom, ktorý má bohaté skúsenosti na kapitálovom trhu a poskytuje klientom dostupnejšie, kvalitnejšie, no najmä špecializované portfólio služieb. Spoločnosť je regulovaný subjekt, ktorý podlieha dohľadu Národnej banky Slovenska a je členom Americko – Slovenskej obchodnej komory. Klientmi spoločnosti sú fyzické ale aj právnické osoby. V prípade záujmu o nákup/predaj cenných papierov majú klienti v dispozícii bezplatné infolinky alebo spoločnosť môžu kontaktovať mailom na adresu: info@capitalmarkets.sk

Čítajte viac: http://tlacovespravy.sme.sk/ts/4673/zvedavost-je-klucom-ku-kreativite/#ixzz3Q85q4DXh