Priemerný plat v bratislavskej fabrike nemeckého automobilového giganta je o desiatky eur vyšší ako v Mladej Boleslavi.

Napriek
tomu, že platy v Česku sú vyššie ako na Slovensku, neplatí to v prípade
automobiliek. Priemerná mzda v bratislavskej fabrike Volkswagen je 1540
eur, kým v mladoboleslavskej Škode Auto je asi 40-tisíc českých korún.
To je v prepočte 1464 eur. \“O tejto situácii vieme,\“ povedal šéf odborov
Volkswagenu Slovakia Zoroslav Smolinský s tým, že mzdy ovplyvňujú
vyplácané odmeny a do určitej miery i vývoj kurzu koruny a eura. Len na
spresnenie – aj Škodovka patrí do portfólia nemeckého automobilového
gigantu.

Hra s číslami

To, že Česi zarábajú
viac, potvrdzujú aj posledné štatistiky priemernej mzdy. Kým v poslednom
štvrťroku 2013 bol priemerný plat na Slovensku 887 eur, v Česku 26637
korún (asi 973 eur). Avšak kým u nás platy medziročne stúpli, v Česku
došlo k poklesu. No ako uvádza denník MF Dnes, napriek nepekne
vyzerajúcim číslam Českého štatistického úradu nie je panika namieste.

Do
výsledkov totiž prehovoril fakt, že firmy v závere roka 2012 vyplácali
manažérom, obchodníkom a kvalifikovaným pracovníkom celoročné bonusy s
predstihom, keďže sa firmy chceli vyhnúť zvýšeniu dane z príjmu
fyzických osôb v podobe zavedenia solidárnej prirážky od minulého roku.
Priemerná mzda tak Čechom v závere roka 2012 prudko vyskočila a vlani
spôsobila prudký medziročný prepad. V Českej republike sú vyššie platy i
napriek tomu, že Slovensko má vyššiu produktivitu práce. Ovplyvnené je
to predovšetkým nezamestnanosťou. \“Keď sa na jedno pracovné miesto hlási
v niektorých prípadoch niekoľko desiatok ľudí, zamestnávateľ môže
platové podmienky znížiť,\“ vraví analytik Capital Markets Ivor Lehoťan.

Historická zmena

Zamestnanci
Volkswagenu Slovakia nezarábali vždy lepšie. K zvratu došlo v poslednom
období, keď bratislavská fabrika pod tlakom odborom zvyšovala platy
medziročne viac ako v Česku. Ako pre HN povedal hovorca závodu Vladimír
Machalík, minulý rok ich zvýšili o 4,8 percenta. \“Minulý rok sme zvýšili
platy zamestnancom o tri percentá,\“ reagovala Jana Bohníková z
komunikačného oddelenia Škoda Auto. Rozdiel zrejme bol i vo vyplácaných
celoročných bonusoch, ktoré tvoria priemernú mzdu. Vo Volkswagene v roku
2013 predstavovali 1350 eur. Bohníková výšku minuloročnej odmeny pre HN
neuviedla, v roku 2012 však bolo tisíckam zamestnancov vyplatených
zhruba 20-tisíc českých korún, v prepočte približne 700 eur. V oboch
fabrikách aktuálne prebiehajú vyjednávania o nových kolektívnych
zmluvách. Hoci obaja hovorcovia ich priebeh nemohli komentovať, o
Volkswagene Slovakia je známe, že vedenie fabriky nechce pristúpiť na
nárast platov. Aj preto odborári a vedenie pristúpili k rokovaniam cez
sprostredkovateľa.

Rokovania pokračujú

O platoch rozhodnú aj rokovania práve s odborármi.

Podľa
Ivora Lehoťana platí, že ak sa krajina nachádza v deflácii,
vyjednávacia sila zamestnancov sa priamo úmerne tomu znižuje. A
Slovensko v deflácii aktuálne je, Česko je na hrane. \“Ďalším problémom
je i relatívne vysoké daňovo-odvodové zaťaženie, čo taktiež neprospieva
rastu platov,\“ dodal Lehoťan. Faktorov, ktoré ovplyvňujú vývoj miezd, je
viacero. \“Jedným z najdôležitejších je zamestnanosť, respektíve
nezamestnanosť,\“ vraví analytik Tatra banky Boris Fojtík. Ako ďalej
dopĺňa – v oboch indikátoroch sú na tom Česi výrazne lepšie ako Slováci.
Kým u nás je zamestnaných necelých 60 percent ľudí vo veku 15 až 64
rokov, v Česku je to okolo 66 percent. Ďalším faktorom, ktorý pôsobí aj
na vývoj miezd, je cenová hladina, ktorá je v Česku v porovnaní so
Slovenskom o niečo vyššie.