Risk vyšiel. Zo 17-ročného iránskeho chlapca je dnes uznávaný obchodník s hračkami a miliardár. Magazín Forbes ho aktuálne zaradil na šieste miesto v rebríčku najbohatších prisťahovalcov. 

Začiatky pritom vôbec neboli ľahké. Prácu v kaviarni vymenil za hračkársku dielňu. Práve tam sa zrodila postavička bábiky Bratz. Tá sa stala známou po celom svete vďaka svojej priveľkej hlave. Úspech bol taký veľký, že tržbami predbehol aj dovtedy vládnucu Barbie. „Už keď sa pozrieme na jeho životné motto, šťastie praje odvážnym‘, tak pochopíme, že jeho odhodlanie preraziť v novej krajine ho vynieslo na výslnie,“ tvrdí Miroslav Blahušiak, analytik spoločnosti Capital Markets.

Dnes je Isaac Larian miliardárom. Cesta k úspechu však bola pre neho mimoriadne ťažká. Po príchode do USA nedaroval 17-ročnému prisťahovalcovi z Iránu nikto nič zadarmo. Podobne ako väčšina neskorších miliardárov, ktorí si svoje peniaze vydreli bez cudzej pomoci, začínal nočnými šichtami v kaviarni, kde umýval riady. Cez deň zase chodil do školy, aby získal titul inžiniera.

Čerstvý inžinier Isaac čoskoro po skončení štúdia zistil, že stavanie mostov nie je pre neho to pravé. Preto sa rozhodol stať sa obchodníkom. Biznis začínal zo zadného sedadla svojho auta. Predával darčekové predmety z mosadze. Neskôr získal práva na distribúciu videohier Nintendo. Odtiaľ bol už iba krok k tovarom pre deti. V roku 1993 získal Larian práva na distribúciu hračky Power Rangers (Sila strážcov), čo položilo základy jeho impéria s hračkami.

Bábiky s veľkou hlavou

Slávu mu priniesli vždy módne oblečené bábiky s disproporčne veľkou hlavou – takzvané Bratz. Návrh od mladého dizajnéra sa mu spočiatku nepáčil. Jeho dcére, školáčke Jasmin, však áno, a bolo rozhodnuté. Napokon práve Bratz sa stala novou ikonou sveta hračiek.

Úspech MGA Entertainment však priniesol hnev gigantu Mattel. Medzi firmami sa rozpútala vojna plastových bábik. Padali obvinenia zo špionáže či z krádeže obchodných tajomstiev, ktoré napokon vyhral Larian. „Je pozoruhodné, že jeho firma si trúfla osemkrát zažalovať väčšiu spoločnosť Mattel zo systematickej špionáže. Zaujímavé je i to, že sídla oboch spoločností sú od seba len 25 minút autom,“ uvádza Radim Dohnal, analytik Saxo Bank.

Mattel pritom nie je jediný, ktorého si Iránec dokázal pohnevať. Dva roky sa nerozprával s vlastným bratom. Fred Larian mu predal svoj podiel vo firme v roku 2000 iba za deväť miliónov eur. Neskôr Isaaca zažaloval, že mu zatajil obrovský potenciál bábiky Bratz. Žalobu stiahol až po nátlaku rodičov.

Marketing cez YouTube

Za úspechom hračiek z dielne MGA Entertainment stojí široké portfólio i prepracovaný marketing cez rôzne mediálne kanály. „Majú vlastné animované seriály pre deti, kde účinkujú, živé‘ postavičky predstavujúce hračky z ich produkcie. Firma má tvorivú skupinu na vývoj aplikácií pre tablety a smartfóny. Využíva YouTube a podobne,“ konštatuje analytik Miroslav Blahušiak.

Aj vďaka tomu môže vymyslieť novú postavičku a začať ju vyrábať, až keď sa uchytí. Problémom sa však pre tento sektor môže stať znižujúci sa podiel detí medzi obyvateľstvom. „Kľúčový trh hračiek pre deti vo veku 2 až 6 rokov má problém v tom, že týchto detí sa v posledných rokoch vo vyspelých krajinách narodilo výrazne menej. Štandardné hračky musia navyše bojovať s čoraz silnejšou konkurenciou digitálnej zábavy,“ dodáva Radim Dohnal. Tatiana Jurašková