Nemecký koncern plánuje desať nových tovární. Jedna z nich ešte nie je istá.

Volkswagen
už potvrdil veľkú expanziu v podobe desiatich nových tovární, no v hre
je ešte jedna fabrika. A bijú sa o ňu dve krajiny. Podľa informácií,
ktoré médiám poskytol turecký minister financií,
chce Volkswagen novú prevádzku na výrobu ľahkých úžitkových vozidiel a
rozhoduje sa medzi Poľskom a Tureckom. „Odpoveď na túto otázku očakávame
v máji. Ale zatiaľ sa nerozhodli,“ povedal minister Zafer Çaglayan.

Európa a Ázia
Nemecký
automobilový koncern predstavil plán investícií až do roku 2018.
Celkovo plánuje až desať nových závodov. „Sedem bude stáť v Číne, dva v
Rusku a jeden v Mexiku,“ vysvetľuje hovorca koncernu pre výrobu
Christoph Adomat. Informáciu o Poľsku ani Turecku nepotvrdil, no
priznáva, že koncern s vládami rokuje a zvažuje investičné príležitosti.
„Zatiaľ však nemáme žiadne zmluvy ani dohody s týmito krajinami,“
upozorňuje Adomat.

Turecký minister ale sa však pochválil
detailmi z rokovania s nemeckou automobilkou. Netajil sa tým, že by bol
rád, keby sa Volkswagen rozhodol pre nich. „Vysvetlil som im, že by
mohli posilniť pozíciu v regióne Blízkeho východu a my by sme ich v tom
ochotne podporili,“ hovorí o rokovaniach minister Çaglayan s tým, že
firmu od investície odrádzajú vyššie náklady na logistiku.

Ako v Holandsku
Logistika
však nepredstavuje problém v Poľsku. Hoci je výroba vozidiel v tejto
krajine drahšia ako v Turecku, Volkswagen tu už jednu továreň na
úžitkové vozidlá má. „Na druhej strane, Turecko je veľmi zaujímavý trh.
Len od roku 2009 do minulého roka tu vzrástol predaj áut asi o
polovicu,“ hovorí analytik Jiří Šimara z Cyrrusu. V Turecku sa podľa
analytika každoročne predá 556-tisíc áut. „To je približne rovnako, ako v
Holandsku – čo je druhý najväčší automobilový trh v Európe.“

Podľa analytika Šimaru tak existujú argumenty
za obe krajiny. „Svoju úlohu však bude zohrávať aj lobbing a prípadné
investičné stimuly,“ dodáva Jiří Šimara.

Výsadné postavenie
Dilema,
či Turecko alebo Poľsko, však nie je zďaleka jediná starosť
Volkswagenu. V rámci plánu expanzie v nasledujúcej päťročnici plánuje
automobilka ďalších 10 fabrík, pričom väčšina z nich bude vyrábať autá v
Číne a pre Číňanov. Do Číny však smeruje aj značná časť áut, ktoré sa
vyrobia u nás v Bratislave. „Bratislava má v rámci koncernu výsadné
postavenie, preto si nemyslím, že by tunajšia výroba mohla byť nejako
ohrozená,“ myslí si analytik Capital Markets František Bizovský. Na
Slovensku sa totiž vyrábajú najmä SUV a hovorí sa dokonca tiež o výrobe
športovo-úžitkového auta značky Bentley. „Teoreticky by mohol Volkswagen
presunúť výrobu modelu UP!, keďže ide o lacnejšie auto,“ dodáva
analytik.