Spoločnosť Pan Am, ktorá sa stala symbolom Spojených štátov amerických, vznikala v období, keď bola preprava cestujúcich v plienkach. Letecký priemysel sa v časoch vzniku spoločnosti, teda v roku 1927, orientoval najmä na prepravu nákladov a pošty. Tak začínala Pan Am. Prvú zákazku na prevoz pošty dostala dokonca skôr, než mala vlastné lietadlo. Juan Trippe, zakladateľ spoločnosti, si prvý stroj s pomocou slávneho letca Charlesa Lindbergha musel prenajať.

 

Zlatá éra clipperov

Postupne sa Pan Am dostala aj k preprave pasažierov. A radikálne zmenila svoje zameranie práve na nich. Pomocou veľkých hydroplánov, tzv. clipperov, začala prepravovať cestujúcich aj na veľké vzdialenosti. „Clippre sa v tridsiatych rokoch stali symbolom bezpečnosti, rýchlosti a vynikajúceho servisu,“ hovorí Peter Svoreň, analytik spoločnosti Capital Markets. Pan Am bola zároveň prvá spoločnosť, ktorá získala kontrakt na transatlantické lety. Zásluhu na tom mal práve Juan Trippe, ktorý o prelety Atlantiku bojoval so svojím najväčším konkurentom, spoločnosťou TWA. Tú vlastnil magnát Howard Hughes. Prvý let do Európy spoločnosť uskutočnila v roku 1937. Neskôr prekonávala aj Pacifik pravidelnými linkami do Hongkongu a do Aucklandu na Novom Zélande. Pan Am, celým názvom Pan American World Airways, sa navyše stala prvou spoločnosťou, ktorá zaviedla ekonomickú triedu, a leteckú dopravu tak priblížila širokým masám.

Americký gigant bol zároveň prvou spoločnosťou, ktorá si od výrobcu lietadiel Boeing objednala nové štvormotorové Boeingy 747, známe ako Jumbo Jet. V roku 1966, teda v čase, keď boli ešte len na rysovacích doskách, si ich spoločnosť objednala hneď 25, dohromady za 525 miliónov dolárov.

Ropa, staré stroje a teroristi

Ešte v roku 1966 boli aerolinky na vrchole. Previezli 6,7 milióna pasažierov a so svojimi 150 strojmi lietali do 86 krajín a na každý kontinent s výnimkou Antarktídy. Žiadna sláva však netrvá dlho. Problémy postupne doľahli aj na starnúci symbol Ameriky. Na jeho trpkom konci nieslo svoj podiel viacero faktorov. Prvým bola rýchlo rastúca konkurencia. Do Ameriky začali lietať spoločnosti British Airways, holandská KLM či nemecká Lufthansa. Spojené štáty zas vo veľkom začala brázdiť konkurencia v podobe United Airlines a Delta Airlines.

K tomu sa pridala rýchlo rastúca cena ropy počas ropnej krízy v roku 1973. Väčšinu príjmov spoločnosti Pan Am zhltli náklady na palivá a neostalo jej na údržbu a výmenu lietadiel, ktorým sa už končila životnosť. „Pan Am mal v prvom rade veľa smoly. Ak by ceny ropy nešli rapídne hore, spoločnosť by možno prežila,“ konštatuje Tomáš Menčík zo spoločnosti Cyrrus. Pomyselným klincom do rakvy bol medzinárodný terorizmus. Ikona Ameriky, akou Pan Am bezpochyby bol, totiž lákala aj teroristov. Najvážnejším incidentom bol výbuch bomby na palube Boeingu 747 Clipper Maid of the Seas nad škótskym mestom Lockerbie v roku 1988. Zahynulo pri ňom 270 ľudí vrátane jedenástich obyvateľov mestečka.

Z tohto úderu sa už aerolinky nepozviechali. Ich povesť bola ohrozená a široká verejnosť si ich spájala už len s tragédiami. Po postupnom rozpredávaní spoločnosti a bankrote aerolinky Pan Am, niekdajší symbol Ameriky, ukončili 4. decembra 1991 svoju činnosť.

Míľniky aeroliniek Pan Am

14. marec 1927 – Juan Trippe zakladá vo floridskom Key Weste spoločnosť Pan Am. Tá sa v prvých mesiacoch špecializuje len na prepravu nákladov a pošty.

1931 – Pan Am sa orientuje na civilné letectvo a začína éru clipperov, ktorú prevádzkuje medzi USA a Južnou a Strednou Amerikou.

5. júl 1937 – Pan Am získala licenciu na transatlantické lety a začala hydroplánmi lietať cez Island do Európy. Neskôr si podmanila aj Pacifik letmi do Aucklandu a Hongkongu.

1941 – Po tom, ako sa USA zapojili do vojny v Európe, zabavila americká vláda všetky lietadlá spoločnosti Pan Am schopné letieť do Európy vrátane posádok. Oficiálne sa tak Pan Am podieľala na pomoci USA v druhej svetovej vojne.

1942 – Piloti a navigátori, ktorí pôvodne lietali pre Pan Am, sa zúčastnili na slávnom nálete na Tokio. Bombardéry vtedy štartovali z lietadlovej lode USS Hornet.

1942 – Spoločnosť ako prvá začala ponúkať cestujúcim letenky okolo sveta.

1966 – Pan Am v tomto roku dosiahla svoj ekonomický vrchol. Za rok prepravila 6,7 milióna cestujúcich a lietala do 86 krajín sveta.

1973 – S rastúcimi cenami ropy rástli aj náklady spoločnosti. Tá navyše veľa investovala aj do modernizácie flotily, keďže nové lietadlá si nemohla dovoliť.

1988 – Nad mestom Lockerbie v Škótsku vybuchol Boeing 747 spoločnosti Pan Am. Zahynulo 270 ľudí. Za bombou ukrytou v batožine stáli ľudia bývalého líbyjského vodcu Muammara Kaddáfího.

1991 – Po snahách o reštrukturalizáciu a postupnom predaji vyhlasuje Pan Am bankrot. Spoločnosť oficiálne ukončila činnosť v decembri 1991.