Svetoví miliardári. Firmu Loro Piana, známu pre kašmírové svetre, kúpil koncern Louis Vuitton.

Svet
je opäť o pár miliardárov bohatší. Bratia Sergio a Pier Luigiovci (na
snímke) predali svoj rodinný podnik Loro Piana konglomerátu Louis
Vuitton Moet Hennessy (LVMH) a vďaka tomu sa mohli aj oni zaradiť do
prestížneho klubu ľudí s majetkom vyšším ako jedna miliarda amerických
dolárov. Módny gigant ďalšieho miliardára Bernarda Arnaulta očarili
svojimi nesmierne luxusnými a kvalitnými kašmírovými svetrami. A dobrým
menom v Číne.

Prezidenti
Sergio a Pier Luigi Loro Piana
predali 80 percent svojho rovnomenného podniku francúzskemu gigantu asi
za dve miliardy eur. Akvizíciou sa hodnota firmy zvýšila na 2,7 miliardy
eur, čo zabezpečilo umiestnenie bratov z Piemontu v rebríčku
miliardárov.

Bratia sa s LVMH dohodli tak, že si každý nechá po 10 percent akcií a budú sa striedať na poste prezidenta spoločnosti.
Loro Pianovci ubezpečili investorov, že štruktúra aj zameranie firmy sa
nezmenia. \“Louis Vuitton nám dokázal, že rešpektuje náš rodinný biznis a
že bude rešpektovať hodnoty a tradície nášho módneho domu,\“ napísali v
oficiálnom tlačovom vyhlásení bratia.

Louis Vuitton kúpil túto
taliansku rodinnú firmu aj pre jej finančné zdravie, no najmä kvôli
exkluzívnym výrobkom. Loro Piana je totiž najväčším európskym
producentom kašmíru, najväčším odberateľom najkvalitnejšej austrálskej a
novozélandskej vlny, a ako jediná firma v Európe môže predávať
mimoriadne vzácnu vlnu z lamy vikune, ktorá sa chová výhradne v
juhoamerických Andách. \“Evidentne ide o ziskovú firmu, ktorá má vysokú
hodnotu. LVMH by nezaplatil viac, ako je hodnota firmy,\“ skonštatoval
analytik Tomáš Menčík z Cyrrusu. Luxusné odevy sú totiž odvetvím s
vysokou pridanou hodnotou, o čom svedčia aj zisky Loro Piana. Len za
posledný finančný rok mali čistý zisk vyše 700 miliónov eur.

Z Piemontu do Číny
Novopečení
miliardárski bratia firmu vyrábajúcu kašmírové svetre zdedili po svojom
ujovi, ktorý v 20. rokoch minulého storočia založil novodobú odevnú
firmu. Korene tohto podniku však siahajú až do 19. storočia, keď začali
ako obchodníci s vlnou a látkami. Dnes vyrába Loro Piana kašmírové
svetre po 1 600 eur či bundy z jelenice po 5 000 eur, a môžu za to práve
spomínaní bratia. Oni boli tí, ktorí začali vyvážať svoj tovar za
hranice Európy a posadili firmu na špičku vo výrobe luxusných vlnených
výrobkov.

Loro Piana má svojich zákazníkov po celom svete, no
najviac peňazí sú ochotní za ich luxusné svetríky zaplatiť Číňania. \“V
Ázii extrémne rýchlo rastie dopyt po luxusných a drahých veciach.
Vyplýva to z rastu bohatstva najmä v Číne a Indii,\“ vysvetľuje analytik
Menčík s tým, že Ázijčania už nie sú takí posadnutí značkami, ale
vyžadujú nenápadnejší luxus.

Móda zarába
Vlna úspechu v
módnom priemysle urobila v tomto a minulom roku miliardárov z mnohých
majiteľov módnych značiek. Do miliardárskej smotánky pribudli napríklad
Dolce & Gabbana, návrhárka Tory Burch či iný výrobca kašmírových
svetrov Brunello Cucinelli. Za ich úspechom nestoja iba úspešné
akvizície, či ako v prípade Dolce & Gabbana daňové úniky, ale najmä
rast akcií a hodnoty firiem, ktoré zapríčinili dobré finančné výsledky.
\“Darí sa aj menej luxusným značkám, ako je napríklad Hugo Boss, ktorej
cena akcie vzrástla za posledné štyri roky o 900 percent, alebo cena
akcie Ralph Lauren vzrástla o 480 percent,\“ uvádza príklady analytička
Katarína Čechová z Capital Markets
. Analytici preto akcie odevných firiem odporúčajú ako dobrú investíciu.

Sladkovská Ivana