Výplaty alebo prémie tisícok zamestnancov železničného dopravcu Cargo sú ohrozené.

Napriek tomu, že vláda
na jar schválila ozdravný plán a stratová firma spustila prepúšťanie
stoviek ľudí, do lepšej kondície sa len tak ľahko nedostane.

Trpezlivosť totiž stratil prvý súkromný veriteľ. Jedna z bánk od Carga žiada splatiť úver 13,5 milióna eur do konca augusta.

„Finančná hotovosť našej spoločnosti nám v
súčasnosti neumožňuje naraz uvoľniť takýto objem peňazí – na splatenie
dlhu i na výplaty,\“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Cargo Pavol Ďuriník.

Figeľ chce pomôcť, Mikloš nie
Minister
dopravy Ján Figeľ (KDH) nechce nechať štátnu akciovku skolabovať.
„Ministerstvo vynaloží maximálne úsilie, aby Cargu pomohlo riešiť
vzniknutú situáciu,\“ povedal hovorca Martin Krajčovič.

Rezort financií však ďalej Cargo zachraňovať
nechce. Už za Ficovej vlády dostala firma pôžičku takmer 170 miliónov
eur. Mala ju začať splácať začiatkom roka, no dohodla si so štátom
odklad.

„Ministerstvo financií
nemieni spoločnosti Cargo pomáhať riešením jej dlhov v komerčných
bankách,\“ zdôrazňuje hovorca rezortu financií Martin Jaroš.

Ďalšie míny
Ak
banka nedovolí Cargu odložiť splátky a firma úver nesplatí, hrozia jej
ďalšie problémy. Dlhuje totiž ďalším siedmym finančným domom. Všetky
úvery by tak mohli byť splatné, odhaduje analytik Capital Markets
Vladimír Gešperík. Pred konkurzom by firmu neochránilo ani to, že patrí
štátu.

Všetky tri štátne železničné firmy majú
problémy. Roky nemohli zvyšovať cestovné, prepúšťať a nedostávali od
štátu dosť peňazí za objednané služby. Nabalili sa im tak dlhy.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) vidí za súčasnými problémami
Carga zlé hospodárenie firmy v druhej polovici vlaňajška, teda po
voľbách.