Biznis. Japonský výrobca elektroniky vstupuje do nových vôd. Bude predávať budovy.

Vlani
ich predaj vlastných nehnuteľností dostal po rokoch do zisku. Dnes chcú
predávať aj tie cudzie. Keďže japonský výrobca Sony musí kompenzovať
straty z chabého predaja elektroniky, vstupuje do nového biznisu.
S nehnuteľnosťami. „Zúfalo potrebuje iný zdroj príjmov, keďže dlhodobo
trpí nedostatkom dopytu po svojich kľúčových výrobkoch, ako sú
televízory, osobné počítače či kamery,\“ vysvetľuje analytik spoločnosti Capital Markets Ivor Lehoťan.

Predajú konzolu i budovu

Svoj core biznis
však chce zužitkovať aj v novom odvetví. A to vďaka bohatým
informáciám, ktoré získal predajom elektroniky. „Sony nazhromaždila
osobné údaje prostredníctvom produktov Vaio a PlayStation. Môže tak
používať databázu spotrebiteľov aj pri obchodovaní
s nehnuteľnosťami,\“ vysvetľuje pre Bloomberg analytik Deutsche Bank AG v
Tokiu Yasuo Nakane. Skepticky na túto správu zareagovali investori, keď
akcie spoločnosti na tokijskej burze klesli o štyri percentá.

Prišli, ako na to

Na novú stratégiu je pritom najvyšší čas. Sony sa už dlho trápi v
snahe priniesť nový „zaberák\“ na zákazníkov, ktorí sa sústreďujú na
mobilné produkty od Applu či Samsungu a záujem o televízory a kamery
klesá. „O postavení Sony na trhu hovorí predovšetkým ich výsledok
hospodárenia za uplynulý fiškálny rok, keď zaznamenali stratu vo výške
1,1 miliardy dolárov,\“ pokračuje Ivor Lehoťan. Vlani sa však Japoncom
podaril husársky kúsok. Finančný rok 2012 uzavreli s miernym ziskom. Po
piatich rokoch strát sa mohlo zdať, že konečne svitá na lepšie časy.
Firma to zdôvodňovala lepším predajom elektroniky, keďže jen sa oslabil a
ich produkty boli cenovo atraktívnejšie. Pes bol však zakopaný inde.
Podľa analytikov išlo o skrytý zisk, pretože Sony predala svoje sídlo
vNewYorku i budovu Sony City Osaki. A zarobila 2,5 miliardy dolárov.
Tento rok už zrejme nebolo, čo predávať, preto začali poškuľovať po
cudzom.

Kreatívnejší vyhráva

Najnovšie chcú totiž svoje príjmy zvyšovať obchodom i poradenstvom v
oblasti nehnuteľností. Developerstvo vylučujú. Sony Real Estate začne
podnikať už v auguste, na čo jej vedenie vyčlenilo 250 miliónov jenov
(takmer 1,8 milióna eur). Sony pritom plánuje do troch rokov odštartovať
podnikanie v desiatich nových oblastiach. Do úvahy pripadajú aj hračky.
Pri ich výbere postupuje vskutku zaujímavo. Každé tri mesiace
zorganizuje medzi zamestnancami súťaž, v ktorej môžu predkladať svoje
nápady. Podobne sa zrodila myšlienka s nehnuteľnosťami v hlave človeka
zo stredného manažmentu. „Biznis s elektronikou potrebuje profitabilnú
štruktúru. Tieto snahy môžu byť len niečo navyše,\“ hodnotí manažér
fondov Shinkin Asset Management Naoki Fujiwara.