Päťfinančných rokov strávila firma Sony v strate, ktorá sa rok čo rok
prehlbovala. Stal sa však zázrak – finančný rok 2012, ktorý sa skončil v
marci, uzavrela firma síce s miernym, ale ziskom. Znovuzrodenie sa však
nekoná. Sony sa na záverečnom účte prejavil jednorazový zisk z predaja
svojich budov.

Zisk, teda strata
Po minuloročnej strate 457
miliárd jenov, teda 3,5 miliardy eur, sa japonský výrobca elektroniky
prehupol do plusu 43 miliárd jenov, čo je približne 331 miliónov eur.
Finančný šéf Sony na tlačovej konferencii povedal, že za zisk vďačia
lepšiemu predaju japonskej elektroniky. Japonský jen sa totiž oslabil až
o 20 percent a japonské výrobky sa tak stali cenovo atraktívnejšie.

Podľa analytikov je však pravda niekde inde. \“Zisk Sony bol vlastne skrytým ziskom z odpredaja nehnuteľnosti, teda sídla spoločnosti v New Yorku, a tiež predaja budovy Sony City Osaki,\“ hovorí analytik Miroslav Blahušiak z Capital Markets s tým, že spoločnosť
na tomto predaji zarobila 2,5 miliardy dolárov, teda asi 1,9 miliardy
eur. Ak od zisku odrátame túto jednorazovú položku, zrazu vyzerajú
finančné výsledky Sony úplne inak. \“Zisk z peňažných operácií teda bola
vlastne strata takmer jeden a pol miliardy eur,\“ dodáva analytik
Blahušiak.

Nabudúce strata
Faktom je, že Sony sa snaží
dostať sa do zisku už celých päť rokov. Príčinou jej strát boli nielen
prírodné katastrofy pred dvoma rokmi, ale aj klesajúci záujem
spotrebiteľov o elektroniku. Sony teda vymenila generálneho riaditeľa,
ktorý sa zameriava skôr na herný biznis a tiež obsahovú stránku, ako
distribúciu filmov či hudby.
Na tlačovej konferencii k výsledkom sa
však objavil finančný riaditeľ Masaru Kato. \“Museli sme ísť cez
mŕtvoly, aby sme sa tento rok (2012, pozn. red.) dostali z červených
čísel,\“ priznal Kato s tým, že Sony musela byť v zisku za každú cenu.
Podľa analytikov to však o rok môže vyzerať úplne inak. \“Sony využíva
daňový štít straty za odpredaj budovy a zisk teda nemožno považovať za
znovuzrodenie,\“ podotkol Blahušiak. Rastový trend si Sony pravdepodobne
neudrží, hoci pred Vianocami uvedie na trh novú hraciu konzolu
PlayStation. \“Tá by mohla oživiť tržby spoločnosti, no treba brať ohľad aj na to, že náročnosť výroby v úvode predajného cyklu zaťaží výsledky spoločnosti aj na konci roka,\“ myslí si analytik.

Prežije
Japonsko
v ostatných rokoch zažíva krízu v sektore spotrebnej elektroniky a
odborníci tvrdia, že trh sa takto čistí. \“Zatiaľ čo napríklad v Kórei je
iba LG a Samsung, v Japonsku je elektronických firiem viac, a práve
tieto spoločnosti čaká konsolidácia,\“ hovorí Blahušiak. Podľa neho mnohé z nich zaniknú aj napriek oslabovaniu japonského jenu.

\“To však paradoxne pomôže prežiť zvyšku spoločností,\“ myslí si analytik s tým, že jedným z hráčov, ktorý túto tichú konsolidáciu prežije, môže byť aj Sony.

Konsolidácia znamená, že väčšie firmy kupujú menšie, často tesne pred bankrotom podobne, ako pred časom práve Sony kúpila spoločnosť Aiwa.

Sladkovská Ivana