K lepšímzárobkom pomáhajú rafinériám aj vyššie marže.
BRATISLAVA. Rafinérske spoločnosti v strednej Európe zažili úspešný minulý rok.
Ceny za ich akcie na trhoch vlani rástli. Najviac sa darilo slovenskému
Slovnaftu, ktorý patrí maďarskej spoločnosti Mol, najmenej akcie rástli vlani
poľskému PKN Orlen, do ktorého portfólia patrí česká petrochemická spoločnosť
Unipetrol.
Akcie Slovnaftu za posledný rok narástli na viac ako dvojnásobok. Kým vlani o
takomto čase stála jedna akcia takmer 24 eur, dnes jej hodnota dosahuje takmer
55 eur.
Najvyššiu hodnotu dosiahli akcie Slovnaftu v novembri. Cena za jednu akciu
presiahla hranicu 60 eur.
\“Samozrejme, teší nás záujem o titul. Bližšie však vývoj na burze vzhľadom
na pravidlá nemôžeme komentovať,\“ povedal hovorca spoločnosti Anton
Molnár. Celkové hospodárske výsledky za minulý rok bude spoločnosť zverejňovať
koncom februára.

Mol až za Slovnaftom

Hoci akcie Slovnaftu vlani rástli najrýchlejšie, nebol v regióne jediným
úspešným rafinérskym podnikom. Napríklad maďarskému Molu akcie medziročne
stúpli takmer o štvrtinu, českému Unipetrolu skoro o 17 percent. Zo všetkých
štyroch petrochemických firiem v našom regióne bol najhorší PKN Orlen. Aj jemu
však akcie narástli o necelých 14 percent.
Dôvod zhodnotenia akcií je podľa analytikov jednoznačný. Ako hovorí analytička
spoločnosti Finlord Eva Mahdalová, stredoeurópske rafinérky ťažia z poklesu
cien ropy. Tie sa za posledný rok a pol prepadli z takmer 115 dolárov za barel
na hranicu 30 dolárov za barel. \“Vďaka lacnému vstupu si potom firmy môžu
dovoliť nastaviť vyššiu maržu,\“ hovorí Mahdalová.
V čase, keď ceny ropy boli nad sto dolármi za barel, sa rafinérske marže podľa
energetického analytika Michala Šnobra, ktorý spolupracuje s J&T bankou,
pohybovali na úrovni približne 2,5 dolára za barel. Dnes sa ceny marží pohybujú
na úrovni 6,5 dolára za barel.
\“Maloobchody však predávajú benzín relatívne draho a s väčšími maržami ako
v minulosti,\“ dodáva Šnobr.
Okrem toho pribúda na cestách aj viac áut. Vlani sa v Európskej únii
zaregistrovalo takmer o desatinu viac áut ako v roku 2014. V Českej republike
ich pribudla pätina, v Maďarsku ich bolo viac ako 14 percent, pričom na
Slovensku ich bolo o necelých osem percent viac, vysvetľuje hlavný analytik
Sberbank Slovensko Vladimír Vaňo.

Aký bude ďalší vývoj?

Odborníci nevylučujú, že cena akcií jednotlivých rafinérskych spoločností môže
rásť i naďalej. Analytik spoločnosti Capital Markets konštatuje, že akcie majú stále zaujímavú hodnotu na
ich nákup.
Všetko môže závisieť aj od vývoja cien ropy na svetových trhoch.