LETECTVO
l Nízkonákladovka musí dokúpiť stroje schopné zvládnuť let cez Atlantik.

Bratislava – Transatlantické lety sú súčasťou novej ambicióznej vízie
spoločnosti, ktorá jednoznačne ovládla európsky nízkonákladový trh. Nových
klientov chce teraz získať dosiaľ nevídanými letmi – za pár eur z Európy do New
Yorku, Chicaga či Washingtonu. \“Spoločnosť Ryanair predstavila a
odsúhlasila plán svojho rozvoja do budúcnosti, ktorý zahŕňa aj lety do
zámoria,\“ píše sa v stanovisku spoločnosti Ryanair.

Na ceste k realizácii tohto plánu však spoločnosť musí prekonať niekoľko
prekážok. Jedna z hlavných je tá, že aerolínie Michaela O\’Learyho zatiaľ nemajú
na čom do New Yorku doletieť. Celá letecká flotila spoločnosti je totiž
prispôsobená na krátke lety. \“Ryanair musí dokúpiť dostatočné množstvo
lietadiel, ktoré sú kapacitne prispôsobené na dlhé trasy. A musí to stihnúť do
piatich rokov,\“ povedal pre HN Ján Jursa, analytik spoločnosti Capital Markets.

Vyťažené giganty Problémom je, že najväčší producenti lietadiel, americký
Boeing a európsky Airbus, sú dlhodobo vyťažení. Prvý termín bude teda závisieť
od dohody aerolínií s výrobcami lietadiel. \“Momentálna komerčná flotila
Ryanairu má len lietadlá Boeing 737 – 800 so stredným doletom. Ryanair má však
už objednanú stovku nových lietadiel Boeing 737 MAX 200,\“ tvrdí Rudolf
Vrábel, analytik J&T Banky.

Tie by po dodatočných úpravách mohli Atlantik bez problémov prekonať. Let z
Londýna do New Yorku by zvládli zhruba za osem hodín. Neodvezú však toľko
pasažierov ako súčasné lietadlá Ryanairu.

Predtým ako Ryanair vstúpi na americký trh, bude musieť získať aj povolenie od
americkej Federálnej leteckej správy. Tá je obdobou Európskej leteckej
bezpečnostnej agentúry. \“Problémy s americkými regulátormi mali v
minulosti aerolínie Norwegian Air. Američania sa budú možno snažiť dodržať
určitý status quo,\“ myslí si Jursa.

Transatlantické lety môžu byť pre nízkonákladové spoločnosti problémom.
\“Koncept nízkonákladových spoločností funguje na princípe, že lietadlá
lietajú preplnené aj viackrát denne na tej istej krátkej trase. Dlhé lety sú
iné. Cestujúci majú viac batožiny a musí o nich byť aj lepšie postarané,\“
konštatuje Richard Westcott, britský odborník na leteckú dopravu. Zisk bude
spočiatku nízky Analytici sa zhodujú na tom, že prvé lety nebudú zlatou baňou.
A to aj pre rekordne nízku cenu leteniek – niektorí šťastlivci si jednosmernú
letenku kúpia za 14 eur. Priemerná cena sa bude pohybovať okolo úrovne 120 eur.
\“Zisk spoločnosti bude pri počiatočných letoch minimálny,\“ konštatuje
Vrábel.