Krajinyopakujú svoje správanie z roku 1998 a produkujú viac ropy, ako im povoľujú
schválené kvóty

Na nízkych cenách ropy profitujú ľudia, pretože tankujú lacnejšie. Ropa tlačí
dole aj ceny ďalších produktov či služieb.
BRATISLAVA. V lete 2004 sa britská ropa Brent obchodovala za 36 dolárov za
barel.
Bola veľmi lacná, nie však tak ako dnes, keď sa predáva za približne 36,17
amerického dolára za barel (33,4 eura za barel). Dosiahli sme jedenásťročné
dno.
To, čo sa pred 11 rokmi dialo s ropou, však ovplyvňovali skoršie udalosti. Rok
2004 bol obdobím, počas ktorého sa svetový ropný trh už zotavoval z turbulencií
zo záveru deväťdesiatych rokov. \“Cena ropy od decembra 1998 padla nakrátko
až pod hranicu 10 dolárov za barel,\“ hovorí analytik Sberbank Vladimír
Vaňo. V deväťdesiatych rokoch sa podľa Vaňa bežne obchodovalo v pásme od 13 do
25 dolárov za barel.
\“Rekordným minimám cien ropy v decembri 1998 predchádzalo prostredie
dlhodobého nerešpektovania ťažobných kvót zo strany niektorých členov
Organizácie krajín vyvážajúcich ropu (OPEC),\“ hovorí Vaňo. Neskôr sa ropy
menej kupovalo následkom ázijskej krízy z roku 1997. Na trhu jej však bolo
priveľa a preto jej cena klesla.

Podobnosť nie je náhodná

Dôvody z roku 1998 sú tak dosť podobné tým súčasným, keď sa pod prepad cien
podpisuje najmä pokračujúca vysoká produkcia, ako aj očakávané zvýšené dodávky
z Iránu a Spojených štátov amerických. Rusi ťažia denne vyše 10 miliónov
barelov a OPEC naďalej prekračuje ťažobné kvóty, ktoré si ropný kartel sám
stanovil, o 1,5 milióna barelov denne.
\“Vývoj cien ropy a pohonných látok ovplyvňuje celkovú infláciu,\“
hovorí Vaňo. Cena ropy je jeden z hlavných faktorov, ktoré sa podpisujú pod
súčasný prepad cien.
Vďaka nízkym cenám ropy lacnejú teda aj iné výrobky či služby.
\“Rekordne lacná ropa je vianočným bonusom pre spotrebiteľov a ich
kúpyschopnosť nielen vďaka zlacneniu pohonných látok a cien dopravy, ale
nepriamo aj zníženiu cien energií,\“ hovorí Vaňo.
Krajiny, v ktorých sa platí eurom, z lacnej ropy profitujú. Pomáha im aj to, že
euro slabne a aktuálne má hodnotu 1,086 dolára.
Európske krajiny môžu viac vyvážať, ich tovary sú pre zahraničie lacnejšie. To
vedie k vyššej produkcii a väčším príjmom, ktoré dostávajú v dolároch.
Opakom sú napríklad aerolinky, ktoré za palivá platia v dolároch, no príjmy
majú od európskych zákazníkov v eurách. Tie na súčasnej situácii nezarábajú.
Na lacný európsky export reaguje aj zahraničie. \“Za rovnaké množstvo
dolárov si niekto z USA môže kúpiť viac ako pred niekoľkými rokmi, keď bolo
euro voči doláru silnejšie, ako je teraz,\“ upozorňuje Ján Jursa, analytik Capital Markets.