Taliansky
Fiat, francúzsky Peugeot-Citroen a americké General Motors. To sú
automobilky, ktoré pocítili prepady predajov áut v Európe počas júna
najviac. Spoločnosti čelili zníženým predajom svojich áut o vyše desať percent.




Za už niekoľkomesačným poklesom záujmu o vozidlá pritom stojí šetrenie
Európanov. \“Príčinou je ekonomická situácia, ktorá limituje možnosti
domácností,\“ vysvetľuje analytik ČSOB Marek Gábriš a dodáva, že k
stabilizácii predaja príde najskôr v budúcom roku. Prepady však hlási aj
Rusko.




Riešením je práca


Za prvých šesť mesiacov tohto roka
poklesol predaj áut v Európskej únii takmer o sedem percent. Prepad
neobišiel ani najvýznamnejšie trhy v Nemecku, Francúzsku či Taliansku.
\“Európa má svoju ekonomiku založenú prevažne na automobilovom priemysle.
Pokým klesá predaj áut, zhoršuje sa celková ekonomická situácia,\“
upozorňuje analytik Ivor Lehoťan z Capital Markets.

Za nízkym dopytom po autách stojí najmä miera nezamestnanosti, ktorá v
eurozóne dosahuje svoje maximá. Každý ôsmy človek je bez práce a neistá
budúcnosť núti ľudí ešte viac šetriť. \“Obyvatelia začínajú chápať, že
ceny tovarov a služieb dlhodobo smerujú nadol a tak odkladajú svoju
spotrebu,\“ uvažuje nad príčinami zníženého predaja áut Lehoťan.

Naopak, autám sa prekvapivo darí vo Veľkej Británii, keďže ich odbyt v
júni medziročne vzrástol o viac ako 13 percent. Jiří Šimara je však k
týmto údajom skeptický. \“Čísla nových registrácií podľa mňa
nekorešpondujú s reálnym predajom áut v krajine,\“ poukazuje na to, že
nezamestnanosť sa aj tu stále drží na pokrízových maximách a aj
spotrebiteľská dôvera je na podobnej úrovni ako na kontinente. Podľa
neho je veľa z áut predaných v ostrovnej krajine vyvážaných do
zahraničia a ich majiteľmi nakoniec nie sú Briti.

Eurovírus zasiahol aj Rusko
Krajiny
Únie nie sú jediné, ktoré v poslednom polroku predali výrazne menej
áut. Chváliť sa nemôže ani Rusko, ktorého čísla klesli o šesť percent.
Medzimesačný prepad je ešte väčší, v júni sa vyšplhal až na 11 percent.
Lehoťan to vysvetľuje nerovnováhou medzi bohatými a chudobnými: \“Tu
prakticky neexistuje stredná vrstva. Bohatá časť obyvateľstva má
obmedzenú schopnosť sanovať dopyt zvyšku krajiny a pre chudobných je
auto zbytočným luxusom.\“

Rusko je pre mnohé svetové automobilky
kľúčovým trhom, prostredníctvom ktorého zmierňujú svoje straty v
európskych krajinách. Tamojší pokles predaja preto zvýšil ich pozornosť.
To sa však netýka spoločnosti Kia a
jej žilinského závodu. \“Krízu na ruskom automobilovom trhu sme nateraz
nepocítili. V priebehu prvého polroka 2013 sme, naopak, zaznamenali
zvýšený dopyt po našich automobiloch,\“ hovorí PR manažér Kia Motors
Slovakia Jozef Bačé a dodáva, že v porovnaní s rovnakým obdobím minulého
roka Kia zaznamenala nárast predaja o 3,5 percenta.

Trebulová Jana