Bohaté,
ale aj chudobnejšie Číňanky neváhajú urobiť čokoľvek, aby mohli mať vo
svojej zbierke luxusný kúsok v podobe kabelky alebo topánok. Dokonca sú
ochotné zobrať si úver, či dokonca počas dovolenky v USA spať v
lacnejších hoteloch. A to všetko len pre to, aby si usporili na drahé
značkové oblečenie či doplnky. Luxusným svetovým značkám sa tak vo svete
darí. A pocítil to aj nováčik v rebríčku – Prada. Tá sa stala skokanom
rebríčka v hodnote značky.

\“Luxusné značky sú veľmi rezistentné
na ekonomické cykly. Bohatí ľudia budú aj napriek kríze stále bohatými a
budú míňať peniaze na drahé veci,\“ tvrdí analytik spoločnosti
Cyrrus Tomáš Menčík. Aj podľa Stanislava Pánisa, analytika J&T
Banky, bohatí ľudia pociťujú krízu menej ako bežní ľudia. \“Pomáha im v
tom aj rast hodnoty ich aktív, z ktorých majú podstatnú časť uloženú na
akciových trhoch. A tie sú v USA alebo v Nemecku na historických
maximách,\“ dopĺňa Pánis.

Kabelky značky Prada idú v Ázii či v Amerike doslova na dračku. Spoločnosti
tak len za posledný rok v Ázii vzrástli tržby až o 43 percent, v USA o
28 percent. Okrem toho, v rebríčku najhodnotnejších značiek sveta tak
poskočila spomedzi všetkých najviac. Na ázijskom trhu sa jej dokonca
spomedzi luxusných značiek darí najlepšie, zatiaľ čo ďalších rivalov ako
Fendi či Gucci, zasiahlo vypuknutie finančnej krízy.

\“Spoločnosť
Prada je špecificky silná predovšetkým v Číne, kde je trh naozaj
obrovský a má tu aj najväčšie predaje,\“ konštatuje analytik Capital Markets
Miroslav Blahušiak.
Za rastom Prady však možno hľadať aj iné dôvody. Napríklad úspešný
debut na burze v Hongkongu pred dvoma rokmi, keď investori ochotne za
akcie spoločnosti zaplatili spolu až
2,1 miliardy dolárov. Dokonca si vtedy vyslúžila post piateho
najväčšieho debutu na burze v danom roku. Ikona módneho sveta je však
podľa viacerých odborníkov v obľube aj pre jej široké zameranie
sortimentu. Od svojich začiatkov, keď firma predávala len kožené doplnky
a kabelky, dnes ponúka už aj obuv.