Predrokom boli proti, dnes pre záchranu urobia čokoľvek. Rodina
Peugeotovcov sa chce vzdať rozhodujúceho podielu v automobilke PSA
Peugeot Citroen v prospech amerického gigantu General Motors. Americký
koncern sa o kúpu už zaujímal, no Peugeotovci spolu s francúzskou vládou
spojenie stopli.

Peugeotu však dnes tečie do topánok. Za prvého
pol roka predal koncern o 9,8 percenta menej áut, ako vlani. No zatiaľ
čo Citroen prepadol iba o 1,7 percenta, značka Peugeot vykázala až
15-percentný pokles. Peugeot sa už nemôže spoľahnúť ani na zákazníkov v
Ázii, ktorí doteraz spoľahlivo zvyšovali predaj, no aj z tohto regiónu
už prichádzajú mínusové čísla.

Bude lepšie?
S prepadom
predaja zápasí koncern PSA už dva roky. Podľa údajov Asociácie výrobcov
automobilov sa v roku 2011 predaj znížil o 9,1 a o rok neskôr až o 13
percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. \“Naším cieľom je, aby
výsledky z druhého polroka boli lepšie, ako tie terajšie,\“ povedal
novinárom šéf koncernu Maxime Picat s tým, že ľahké to rozhodne nebude.
\“Chystáme sa však uviesť nové modely, ktorým veríme,\“ dodal. Ani tieto
opatrenia nepomohli.

Aj preto sa PSA snaží problémy vyriešiť
spojením s General Motors (GM). Rokovali spolu už minulý rok, no
francúzska vláda sa vtedy rozhodla automobilke hodiť záchranné koleso,
takže zlúčenie sa nekonalo.

\“Čím horšia je situácia v
automobilovom priemysle vo Francúzsku, tým je väčšia pravdepodobnosť, že
francúzska vláda bude nakoniec súhlasiť,\“ myslí si analytik Tomáš Pán
zo spoločnosti Capital Markets.

Obrátená karta
V minulosti aliancii nepriala ani rodina Peugeotovcov, no aj na tejto strane sa karta obrátila.

Zdroje
agentúry Reuters tvrdia, že Peugeotovci sú ochotní vzdať sa svojho
rozhodujúceho podielu vo firme. Rodina v súčasnosti vlastní vyše 24
percent akcií a 38 percent hlasovacích práv, ktoré chce prenechať GM. Za
peniaze, ktoré by PSA získala, môže vyplatiť dlhy. Mesačne totiž
automobilka vyrobí stratu 200 miliónov eur a žiadna banka nie je ochotná
jej požičať.

Pre Peugeot a GM je podľa analytikov aliancia
obojstranne výhodná. Obe firmy totiž musia šetriť. \“GM tiež dopláca na
slabý dopyt v Európe, preto sa snaží o spoluprácu s miestnym a stále
ešte relatívne silným hráčom,\“ vysvetľuje analytik spoločnosti
Cyrrus Jiří Šimara. Podľa neho toto spojenie ušetrí obom firmám
náklady. Peugeot má totiž v pláne zrušiť vyše 11-tisíc pracovných miest a
do konca roka 2014 zatvoriť továreň vo francúzskom Aulnay. GM sa však
tiež nemá čím chváliť. Kvôli svojej problémovej značke Opel už zatvoril
jednu továreň a potrebuje zrušiť ďalšie dve. O prácu príde asi 20-tisíc
ľudí. \“Na svete je miesto pre štyri až päť koncernov, ktoré budú na
platformách stavať rôzne značky, na čom výrazne šetria,\“ hovorí analytik
Pán. Ako príklad uvádza koncern Volkswagen. \“Jednotlivé značky si delia
platformy a motory, a pritom si pozorne segmentujú trhy cenovo aj
imidžovo,\“ dodáva analytik.

Sladkovská Ivana