Každoročné bonusy v automobilkách sa rátajú na tisíce. Korún či eur.

Rozprávkových
12 500 eur, alebo aj nič. Takto vyzerajú koncoročné odmeny zamestnancov
európskych automobiliek. Majú za sebou ťažký rok, no peniaze sa predsa
len našli. Výnimku tvoria zamestnanci stratových podnikov ako Peugeot či
Opel, ktoré majú zmrazené platy a odmien sa tento rok nedočkajú. Ľudia,
ktorí pracujú pre koncern Volkswagen, si však na účte nájdu príjemné
prekvapenie. No zatiaľ čo nemeckí robotníci dostanú odmenu až 7 200 eur,
ich kolegovia z dcérskej Škody sa musia uspokojiť s odmenou 19-tisíc
českých korún.

V regióne kraľujú Maďari
S ročnou odmenou
730 eur držia zamestnanci českej automobilky Škoda smutný rekord
najnižšieho ročného bonusu. Českým automobilkám sa však tento rok
nedarilo a zamestnanci Škody môžu byť radi, že odmeny vôbec dostali. Spoločný
podnik Toyota Peugeot Citroen v Kolíne vyplácať odmeny nebude a
informácie o výške odmien v továrni Hyundai Nošovice nám firma
neposkytla. Regionálny rekord vo výške koncoročných odmien paradoxne
drží ďalší podnik z rodiny Volkswagenu, maďarský závod Audi v meste Gyr.
Zamestnanci dostanú bonus vo výške približne 3 000 eur. Stále je to
však menej, ako zamestnanci rovnakej značky v Nemecku. Nemci, ktorí
montujú Audi, dostanú až 6 000 eur.

Do očí pritom bije
priepastný rozdiel v koncoročnom odmeňovaní. Kým Nemci dostanú tisíce
eur, Česi tiež tisíce – ale korún. Podľa viceprezidenta a hlavného
vyjednávača Zväzu strojárskeho priemyslu Juraja Borguľu je za týmito
rozdielmi množstvo faktorov, ktoré hrajú do karát nemeckým zamestnancom
\“V tomto prípade nie je až také dôležité, koľko je zamestnávateľ ochotný
zaplatiť, ale to, koľko si z toho vezme štát,\“ myslí s Borguľa s tým,
že v Nemecku je oveľa rozvinutejší systém zamestnávania dohodárov, čo
firme šetrí peniaze.

Jednotná politika
Všeobecne sa dá
povedať, že zamestnanci, ktorí montujú luxusnejšie autá, majú aj
štedrejšie výplaty a odmeny. Napríklad koncern Volkswagen určuje výšku
odmien podľa priemernej mzdy, obvykle je to 1,5-násobok.

Odmena
sa tak odvíja od priemernej mzdy v závode v danej krajine. \“Napríklad u
nás sa zamestnanci automobiliek majú oproti ostatným odvetviam ešte
veľmi dobre,\“ myslí si Borguľa. Podľa analytika Ivora Lehoťana z Capital Markets

sú regionálne rozdiely úplne normálne a veľa s nimi neurobíme. \“Tento
stav netreba vnímať negatívne, skôr treba dlhodobo tlačiť na
dorovnávanie rozdielov, ktoré sa však určite nikdy nedorovnajú,\“ myslí
si analytik s tým, že optimálne je zvyšovať mzdy každoročne o dve až
štyri percentá nad infláciu. \“Skôr by malo ísť o prirodzený progres
rastu miezd v SR, aby automobilky museli samy ponúkať viac, aby zaujali
kvalitných zamestnancov,\“ dodáva analytik.

Úplne iný kľúč pri
odmeňovaní zamestnancov používa talianske Ferrari, ktoré zároveň drží
tohtoročný rekord vo výške odmien. Zamestnanci fabriky v meste Maranello
dostávajú každý mesiac výplatu 1 500 eur, čo je na talianske pomery
málo. Dvakrát do roka však majú \“bonus konkurencieschopnosti\“ po 4 000
eur, plus každoročnú odmenu, ktorá bola tento rok rekordná. Až 4 500
eur. V roku 2012 sa výplatné pásky zamestnancov Ferrari nafúkli celkovo
na 12 500 eur.

Sladkovská Ivana