Marissa
Mayerová, známa ako krutá šéfka z Yahoo!, si možno onedlho pripíše
ďalší plusový bod. Do rozpočtu jej firmy môže pritiecť sedem miliárd
dolárov, a možno aj viac. Internetový zásielkový obchod Alibaba, ktorému
sa hovorí aj „čínsky Amazon“, mieri na burzu vNewYorku, namiesto do
pôvodného Hongkongu. A predpokladá sa, že Alibaba dosiahne v USA hodnotu
až 100 miliárd dolárov, teda asi 80 miliárd eur.

Každý chce Alibabu

Alibaba potvrdila, že budúci rok predstaví primárnu ponuku akcií
(IPO) na burze vNewYorku. Bankári z Morgan Stanley či J. P. Morgan Chase
sa už dnes predháňajú v tom, kto dokáže cenu týchto akcií uviesť za
vyššiu sumu. „Keď vstúpia na burzu, bude to najväčšie IPO v tomto roku.
Alibaba jednoducho má hodnotu 100 miliárd,“ povedal analytik hongkonskej
analytickej spoločnosti Guosen, Eric Qiu pre agentúru Bloomberg.

Čínsky obchod Alibaba by tak mohol na burze tromfnúť aj Facebook. Na
tom, že Alibaba skutočne dosiahne takúto vysokú hodnotu, sa však zhodlo
viacero analytikov. „Sú silní najmä v Číne, najľudnatejšej krajine na
svete, čo predstavuje obrovský potenciál pre budúci rozvoj spoločnosti.
To je aj dôvod, prečo cena 100 miliárd je zrejme primeraná jej budúcej
hodnote,“ potvrdzuje analytik Miroslav Blahušiak z Capital Markets.

Yahoo! vyhrá

Táto cena je dobrou správou pre akcionárov, medzi ktorými je aj
Yahoo!. Internetový gigant totiž musí dodržať zmluvu, podľa ktorej ak
vstúpi Alibaba na burzu, musí ponúknuť aj svoj balík akcií. V prípade
burzového úspechu bude mať sedempercentný podiel spoločnosti Yahoo!
vyššiu hodnotu, ako sa dnes predpokladá, teda asi 70 miliárd dolárov.
Marissa Mayerová tak bude mať dosť peňazí na ďalšie akvizície, v ktorých
je medzi riaditeľmi rekordmankou.

Nemala by sa však tešiť predčasne. „Pred primárnou ponukou sa nedá
špekulovať, aká bude cena po vstupe na burzu. Z dlhodobého hľadiska si
však nemyslím, že Alibaba bude úspešným titulom,“ upozorňuje analytik
Tomáš Menčík z Cyrrusu. Dodáva, že Američania nemusia nájsť pochopenie
pre jej biznisový model. Ten je založený na predaji nového, aj použitého
tovaru zo strany obchodu aj používateľov. Preto sa tu často nájdu
napodobeniny značkových výrobkov. „Navyše, ide o čínsku firmu, na ktorej
účtovníctvo sa treba pozerať pomedzi prsty,“ dodáva Menčík.

Katastrofy na burze

Burza je všeobecne miestom, kde firma dostane najviac peňazí. No nie
vždy to dopadne dobre a platí to najmä v prípade internetových
spoločností. Katastrofou sa dá nazvať aj vstup Facebooku na burzu. Z
predpokladaných 100 miliárd dolárov ostala Facebooku sotva polovica.
Našťastie, v polovici tohto roka sa akcie Facebooku dostali na pôvodnú
hodnotu. Ďalšou typickou „dot-com bublinou“ bola ponuka akcií
internetovej hernej spoločnosti Zynga. Tá vstupovala na burzu skromne,
iba s hodnotou jednej miliardy dolárov, no dnes je hodnota firmy o 61
percent nižšia.