Bratislava- Čierne zlato na svetových trhoch neustále prekvapuje. Kým arabskí šejkovia i
ruskí magnáti plačú, slovenskí motoristi sa môžu tešiť na lacnejší benzín. Pri
tankovaní by sme podľa analytikov mohli na každom litri získať desať centov.
Cena benzínu sa aktuálne pohybuje okolo 1,366 eura za liter. \“Do konca
augusta by ceny mohli klesnúť o dva až tri centy. V septembri už o päť
centov,\“ predpovedá analytik spoločnosti Colosseum Boris Tomčiak s tým, že
neskôr na jeseň sa môžeme tešiť už na desaťcentové zlacnenie. Podľa Kamila
Borosa z X-Trade Brokers by sa ceny paliva mohli zastaviť niekde na úrovni 1,25
až 1,27 eura za liter. \“Ak však bude OPEC stále zvyšovať ťažbu aj pri
takýchto nízkych cenách, je tu priestor pre ešte väčší pád,\“ vysvetľuje
Boros. Boris Fojtík z Tatra banky prichádza s ešte optimistickejšou prognózou –
predpokladá, že benzín môže na slovenských čerpačkách stáť 1,2 eura za liter.
Z lacnej komodity sa tešia nielen motoristi, ale aj doprava a mnohé odvetvia
priemyslu v krajine. Zvyšujú sa im totiž zisky. \“V podstate pre každého
mimo energetiky sú nižšie ceny ropy dobrou správou,\“ hovorí Boros. Vyššie
zisky majú podľa Tomčiaka firmy v doprave, logistike či automobilovom a
chemickom priemysle. Lacné čierne zlato cítia aj tí, ktorých hlavným biznisom
je preprava. Napríklad Slovenská pošta. \“Nižšia cena ropy znamená nižšiu
cenu nafty, a teda pre nás nižšie náklady na prepravu zásielok,\“ objasňuje
Andrea Pivarčiová z odboru komunikácie pošty. Ropa okresala zákaznícke ceny aj
prepravnej spoločnosti DHL. \“Náš palivový poplatok sa znížil o 27
percent,\“ povedala hovorkyňa firmy DHL Slovakia Martina Klimová.
Pokračovanie na strane 4 Lacná jeseň…

Dokončenie zo strany 1

Zaujímavé je, že sa darí aj rafinériám, ktoré pri nízkej cene ropy dokázali
zvýšiť svoju ziskovú maržu. Slovnaftu sa darilo najmä v petrochémii, teda vo
výrobe plastov. Spoločnosť za posledný polrok dosiahla čistý zisk 123 miliónov
eur v porovnaní so stratou 18 miliónov z rovnakého obdobia vlaňajška.
\“Návrat k zisku spôsobil aj pokles cien energií a surovín,\“ povedal
pre HN hovorca spoločnosti Anton Molnár. Tieto pozitívne vplyvy majú iba
krajiny, ktoré dovážajú ropu. Producenti zažívajú pravý opak. \“Ropné
podniky sa snažia hľadať úsporu nákladov všade, kde to je možné,\“
objasňuje analytik Lukáš Lóci z Capital Markets. Firmy ako Exxon, BP alebo
Shell rušia projekty a klesá im cena akcií.
Obrat späť na dno V januári svet očakával, že sa konečne cena ropy odrazila odo
dna. Vrchol však dosiahla už v júni a odvtedy sa opäť obrátila smerom nadol. Na
európskej burze Brent kulminuje na 49 dolároch za barel a môže opäť atakovať
ročné minimá. A hovorí sa už aj o \“podlezení\“ pomyselnej štyridsiatky.
Príčinou je hlavne nadmerná ťažba vo svete, ktorej nezodpovedá žiadny dopyt.
OPEC ide do rizika Za pádom sú viaceré dôvody. Štafetu vo zvyšovaní ťažby po
Spojených štátoch prebrali v posledných mesiacoch krajiny OPEC-u, ktoré ju
vytlačili najvyššie od roku 2008. \“V júli vyrobili približne 32 miliónov
barelov, pričom kvóta je 30 miliónov,\“ povedal Tomčiak. Podľa analytika
spoločnosti Cyrrus Tomáša Menčíka OPEC aj napriek klesajúcim cenám odmieta
obmedzovať produkciu. Agentúra Reuteurs odhaduje, že by ju mohol ešte zvýšiť na
33 miliónov barelov. Obáva sa totiž o svoju dominanciu na trhu. \“OPEC
nemôže zastaviť pokles cien sám a potrebuje pomoc ostatných producentov,\“
povedal pre Bloomberg alžírsky minister energetiky Jusuf al-Jusufi. Spomaľujúce
čínske hospodárstvo tiež rope nepomáha, Čína totiž znižuje dopyt po čiernom
zlate.