Na
úplnom začiatku úspešného príbehu stál slovenský sklár, ktorý v 19.
storočí prevádzkoval vo vtedajšom Uhorsku malú dielňu na výrobu skla.
Pri práci ho často pozoroval jeho syn David Svárovský, ktorý neskôr
založil firmu na brúsenie skla.

Dnes patrí spoločnosť Swarovski medzi najznámejších hráčov na trhu s
luxusnými krištáľmi. Druhá najväčšia akcionárka firmy Marina Giori
Swarovski sa tento týždeň dokonca stala novou členkou elitného klubu
miliardárov v rebríčku Bloomberg.

Pre expertov to nie je prekvapením. „Firma žije najmä zo svojej
značky a z vysokých marží,“ vysvetľuje tajomstvo veľkého majetku
dynastie Swarovských analytik Peter Bukov zo spoločnosti Capital
Markets.

Miliardové tržby

Firma Swarovski si v súčasnosti užíva prestížne postavenie na trhu.
Jej krištále si totiž obľúbili mnohé celebrity, ktoré si svoje šperky
bez Swarovského doplnkov už ani nevedia poriadne predstaviť. Na tento
luxus vynakladajú obrovské peniaze.

Samotné výrobky pritom nie sú nákladné na výrobu. Swarovski je totiž
jednou z mála luxusných firiem, ktoré svoju značku nepreslávili na
ručnej výrobe. „Používajú sklo, ktoré je neporovnateľne lacnejšie než
pravé drahokamy. Výroba je navyše kvôli automatizácii pomerne lacná,“
tvrdí Bukov.

Aj vďaka tejto stratégii mala podľa údajov Bloombergu rakúska rodinná
firma minulý rok tržby viac ako 3,1 miliardy dolárov. Trhová hodnota
spoločnosti sa vyšplhala k deviatim miliardám dolárov.

Samotná Marina drží 13-percentný podiel. Najväčším akcionárom je jej
brat Gernot, ktorý už do krúžku miliardárov dávno patrí. „Obaja
súrodenci majú veľmi dobrý vzťah. Spolu kontrolujú asi 35 percent firmy a
sú najsilnejšou vetvou celej rodiny,“ povedal pre Bloomberg Reinhard
Berger, šéf lichtenštajnskej investičnej spoločnosti Valluga.

Rodina vo všeobecnosti príliš nehovorí o svojej minulosti. Svoje
úspechy však rada vystavuje na obdiv. V rakúskom meste Wattens, kde
zakladateľ dynastie Daniel Swarovski v januári 1956 zomrel, je múzeum
Swarovski. Členovia rodiny sa tiež často objavujú na honosných
večierkoch. Najväčšou celebritou je Marinina dcéra Fiona Swarovski,
ktorá je známou účastníčkou divokých party po celom svete.

V slávnych kolekciách

A v čom spočíva úspech výrobkov Swarovski? Experti sa zhodujú, že v
originálnom poňatí skla. Daniel Swarovski totiž urobil v sklárskom
priemysle to, čo Henry Ford v tom automobilovom. Namiesto zložitých
ručných prác zaviedol patentovanú strojovú technológiu, ktorá dokázala
sklo brúsiť oveľa presnejšie.

Dnes už firma Swarowski funguje na trhu viac ako 120 rokov a vo svete
je stále veľmi obľúbená. Krištále, ktoré tento rodinný podnik vyrába a
brúsi, sa už objavili v kolekciách slávnych návrhárov Coco Chanel či
Christiana Diora.

Populárne sú tiež krištáľové figúrky, ktorými sa Swarovski preslávil v
povojnovom období. Jednou z tých najznámejších je krištáľová postavička
Hello Kitty, ktorú si objednala španielska spoločnosť Inditex. „O
jednoznačne najväčší skok v histórii firmy sa však postarala absolútna
náhoda. V odvetví lustrových komponentov sa trochu zo zábavy
experimentovalo. Vznikla tak krištáľová myš,“ povedal pred časom
Gernotov syn Markus Langes Swarovski v exkluzívnom rozhovore pre magazín
Prečo nie?!

Swarovski sa postaral o revolúciu

Dnes, keď sú obchody plné šperkov a krištáľu, sa výrobky značky
Swarovski nemusia zdať na prvý pohľad príliš exkluzívne. Opak je však
pravdou. Nejde totiž o hocijaký krištáľ. Daniel Swarovski spôsobil vo
svojom odvetví revolúciu tým, že zdĺhavé a prácne ručné brúsenie
nahradil strojovým. Podnikavý Čech totiž na prvej výstave elektroniky vo
Viedni uvidel projekt z dielne slávneho vynálezcu Thomasa Alvu Edisona a
bolo rozhodnuté. Nechal si patentovať elektrickú brúsku na sklo, ktorá
dokázala krištáľ vybrúsiť oveľa presnejšie než človek. Výrobu navyše
umiestnil do rakúskych Álp, ďaleko od Čiech a Slovenska, ktoré sa
brúsičmi skla v tom čase doslova hemžili. Krištáľ značky Swarovski
následne v období pred prvou svetovou vojnou zaujal najmä návrhárov z
Paríža.