Spoločnosť
zverejnila zisky, napriek úspechu jej akcie klesajú.

Bratislava
– \“Vývojári tvrdo pracujú na aplikáciách, notifikáciách a informačných
sumároch. Kreativita a softvérová inovácia pri tomto produkte sú neuveriteľne
vzrušujúce a nevieme sa dočkať, kedy si to vyskúšajú aj naši zákazníci,\“
to boli veľké sľuby výkonného riaditeľa Tima Cooka začiatkom tohto roku, keď
Apple pripravoval trh na veľkú novinku, Apple Watch. A tak ako sa Cook nevedel
dočkať uvedenia hodiniek na trh, tak sa analytici, investori a zákazníci
nevedeli dočkať prvých ucelených výsledkov ich predaja. No nedočkali sa.
Spoločnosť Apple síce zverejnila svoje zisky za tretí fiškálny štvrťrok 2015,
čísla predaja hodiniek však neuviedla. Prečo toľko tajností?
Ťahúňom je telefón \“Mali sme skvelý štvrťrok, tržba z predaja iPhonu
oproti minulému roku stúpla o 59 percent, mali sme silný predaj Macov, rekordný
príjem zo služieb a skvelý štart pre Apple Watch,\“ s nadšením oznamoval
Cook médiám výsledky tretieho štvrťroku (29. marec až 28. jún 2015, fiškálny
rok Applu trvá od septembra do septembra, pozn. red.). Za toto obdobie
priniesol predaj produktov spoločnosti 49,6 miliardy dolárov, z toho čistý zisk
tvoril 10,7 miliardy. Ťahúňom bol tak ako vždy iPhone. Predaj telefónov tvorí
okolo 70 percent operačného zisku. Za posledný kvartál sa predalo 47,5 milióna
kusov, čo je oproti rovnakému obdobiu v minulom roku nárast o vyše desať
miliónov, no predaj aj tak nedosiahol očakávanú päťdesiatmiliónovú úroveň.
Predaj iPadov mierne klesol, počítače Mac sa predávali len mierne pod
očakávania. A o skvelom štarte Apple Watch sa dá len špekulovať. Ostatný
produkt Apple vo svojom kvartálnom súhrne zaradil hodinky do kategórie
\“ostatné produkty\“, do ktorej okrem Apple Watch patria aj Apple TV,
iPod, Beats Electronics a ďalšie doplnky značky. Dokopy spoločnosti priniesli
príjem 2,64 miliardy dolárov. Koľko z toho tvoria hodinky, sa dá len špekulovať.
Podľa Cooka sú už teraz miliardovým biznisom. Pred ich uvedením na trh
analytici očakávali až 30 miliónov predaných kusov, po uvedení už len približne
štyri a pol milióna. Realita sa zrejme pohybuje niekde okolo troch miliónov.
Reálne čísla nie sú známe, Cook uviedol, že nechce, aby sa k nim dostala
konkurencia.
Finančný riaditeľ spoločnosti Luca Maestri prezradil, že predaj Apple Watch
\“za prvých deväť týždňov prekonal predaj originálneho iPhonu a iPadu po
ich uvedení na trh\“. Naznačil, že výnos z predaja vysoko prekonal miliardu
dolárov.
Napriek tomu však mnohí od hodiniek čakali viac. \“Hodinky nesplnili
očakávania. Obávam sa, že sú pre Apple slepou uličkou. Ak si chce spoločnosť
udržať svoje popredné postavenie, musí prísť s niečím úplne novým. Iba
čiastkové inovácie iPodov, tabletov a iPhonov nebudú stačiť,\“ myslí si
analytik Pavel Drahotský zo spoločnosti Saxo Bank. Analytici z investičnej
banky Cantor Fitzgerald očakávajú, že Apple Watch si môžu polepšiť počas
Vianoc, odborníci z J. Gold Associates sa domnievajú, že úspech hodiniek je
\“beh na dlhé trate. Potrvá ešte rok, dva, kým nielen Apple, ale aj trh
pochopí, čo vlastne zákazník od takýchto smart hodiniek naozaj chce a očakáva.
Apple bude musieť spraviť nejaké úpravy, no časom môžu narastať na popularite.\“
Pokles na burze Napriek vysokým štvrťročným príjmom a relatívne splneným
očakávaniam však predajnosť produktov Apple nedosiahla očakávané čísla. Krátko
po vyhlásení výsledkov klesla hodnota akcií Applu na burze o sedem percent.
Dôvodom je nižšia predajnosť iPhonov, ako sa očakávalo.
\“Slabšie predaje iPhonov vyvolávajú na trhoch pochybnosti, či spoločnosť
nebude mať problémy s predajom telefónov na konci roka. Existujú aj obavy z
novej verzie iPhonu, ktorá možno nebude takou veľkou inováciou, ako býva zvykom
v spoločnosti Apple,\“ hovorí Nicolas Mauer, analytik z Capital Markets.