Česká firma, ktorá kedysi patrila medzi svetovú špičku. V motocykloch. Legendárna Jawa, ktorá stála za rozmachom českého motorizmu, by nezískala svoje renomé, nebyť vynálezcu Františka Janečka. Konštruktér s technickým vzdelaním však zo začiatku vôbec nemal v úmysle venovať sa motorom.

Viac ho to ťahalo k zbraniam, čoho výsledkom je viac ako 60 patentov v oblasti zbrojárstva. Jedným z najdôležitejších Janečkových vynálezov pre armádu bol nárazový ručný granát. „Za rozhodnutím Janečka vyrábať zbrane zrejme stojí narukovanie do armády počas prvej svetovej vojny. Ozbrojené zložky uvítali nové invencie v zbrojnom priemysle v podobe mladého konštruktéra,“ vysvetľuje Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus.

Na výslní vynálezcov

Paradox je, že zakladateľ Jawy sa spočiatku nezaujímal ani o samotnú techniku. Chcel byť lekárom. Technickým smerom ho však viedol otec, ktorý veril, že táto oblasť bude pre syna výhodnejšia. A tento plán nakoniec aj vyšiel. Po absolvovaní vyššej priemyselnej školy totiž dostal Janeček miesto ako konštruktér v Kolbenovej továrni v Prahe.

Už tu sa mu otvorili dvere do sveta, keď ho firma poslala do Holandska, aby v krajine postavil továreň na dynamoelektrické stroje. Popri práci študoval na vysokej škole polytechnickej v Delfte a získal uznanie ako úspešný vynálezca. Svoje patenty predával nielen v Holandsku, ale aj v Anglicku. Po návrate domov sa chcel vydať na podnikateľskú dráhu a pracovať v strojnom laboratóriu. Dlho mu tento plán nevydržal. Prišla prvá svetová vojna.

\"\"

Milióny vďaka československej armáde

Práve tá znamenala v jeho živote obrovský medzník. Narukovanie do armády, ktoré neskôr vystriedalo preloženie do pražskej firmy Breitfeld & Daněk, kde pracoval na vývoji odstredivého vrhača mín. Dohromady sa mu počas vojny podarilo prihlásiť viac ako 60 patentov v oblasti zbrojárstva. Jeho nárazový ručný granát dokonca vyhral súťaž, ktorú vypísala rakúsko-uhorská armáda, a tento patent mu vyniesol veľké zisky. Aj vďaka nim sa mu podarilo po vojne otvoriť vlastný podnik, ktorý opäť smeroval k výrobe náradia a nástrojov.

„O tom, že toto rozhodnutie bolo úspešné, svedčí aj fakt, že sa Janečkova firma stala subdodávateľom pre Zbrojovku Brno a firmu Breitfeld & Daněk, kde predtým pôsobil. Firma si totiž stále vážila jeho inovátorské schopnosti a kvalitu práce,“ hodnotí Dušan Šedík, analytik spoločnosti Capital Markets. Neskôr preorientoval výrobný rozmer firmy späť na zákazky pre armádu. A tie sa stali zlatou baňou. Za úpravu rakúskeho guľometu, súčiastky pre ručné granáty a mnoho ďalších tak získal mnohomiliónové zákazky a začalo sa mu dariť ešte viac.

Šijacie stroje alebo motocykle?

Hoci zbrojárstvo bolo dostatočne ziskovým biznisom, koniec prvej svetovej vojny sekol aj so zbraňami. „V prvom rade to bolo zapríčinené poklesom zbrojných zákaziek od československej armády. Janeček ako majiteľ „menšieho“ podniku už nebol schopný konkurovať z technickej stránky, aj keď sa snažil,“ hovorí Daniel Povolný z Úradu pre vyšetrovanie a dokumentáciu zločinu komunizmu v Prahe. Aj preto si Janeček hľadal iné možnosti podnikania.

Pri nápadoch sa inšpiroval najmä zahraničnými zbrojárskymi firmami, a tak istý čas vážne rozmýšľal o výrobe šijacích strojov. Jeho syn František Karl ho však napokon presvedčil, aby sa venoval výrobe motocyklov. A oplatilo sa. V roku 1929 kúpil licenciu od nemeckej továrne Wandern a legenda známa po celom svete bola na svete – stačilo spojiť začiatočné písmená mien Janeček a Wanderer.

 

POSTREH HN: FIRMA S ČESKOSLOVENSKÝM EDISONOM

Tomáš Vašuta, editor oddelenia Firmy & Financie:

Ak by sme chceli obdivovať niečo na amerických firmách či samotnej mentalite Američanov, asi by to bola schopnosť predať sa. Vytvoriť okolo seba punc niečoho výnimočného, neprekonateľného. Je úplne jedno či firma vyrába niečo originálne alebo nie, americká hrdosť jednoducho nepustí. Európania sa majú čo učiť. Platí to aj v prípade spoločnosti Jawa. Firma, ktorá sa vo svete preslávila motocyklami, mala jedno veľké mínus. Bola „len“ z Československa.

Naplno sa to prejavilo hlavne po druhej svetovej vojne. Ešte pred ňou mal totiž závod všetky predpoklady na to, aby sa stal svetovým. Pomáhala tomu hlavne pozícia krajiny ako jednej z najperspektívnejších z hľadiska ekonomickej sily. Nanešťastie prišla zmena režimu, zoštátnenie a koncentrácia len na druho-až treťotriedne trhy. Ak by sme sa popozerali na dnešnú pozíciu firmy v motocyklovom svete, asi by sme o svetovosti mohli hovoriť len veľmi ťažko. Teraz môžeme len polemizovať o tom, čo by bolo, keby sa zakladateľ firmy František Janeček rozhodol splniť sipodnikateľský sen v USA. Možno by ho svet poznal ako druhého Edisona. Možno, ale to by už bol úplne iný príbeh…

Najdôležitejšie míľniky firmy Jawa

1878 – Narodil sa František Janeček – konštruktér, podnikateľ a zakladateľ firmy Jawa.

1898 – Janeček dostal miesto ako konštruktér v Kolbenovej továrni v Prahe.

1901 – Janeček bol vyslaný do holandského Maarssenu pri Ultrechte, aby tu postavil továreň na dynamoelektrické stroje. Počas tohto pobytu sa z neho stal významný vynálezca.

1904 – Predal jeden zo svojich patentov na oblúkovú lampu. Peniaze použil na cestovanie po Nemecku, Belgicku a Anglicku.

1918 – Do podnikateľských plánov Janečka zasiahla prvá svetová vojna. Do roku 1918 Janeček prihlásil 60 patentov v oblasti zbraní.

1922 – Janeček vedie v Prahe továreň na úpravu guľometov a dostáva zákazky od československej armády, ktoré mu vynášajú milióny.

1929 – Po skončení vojny už o zbrojárstvo nebol taký záujem. Janeček sa rozhodol investovať do motocyklov.

1929 – V tomto roku bol vyrobený prvý motocykel JAWA 500 OHV, tzv. Rumpál

1932 – Janeček začal výrobu motocyklov JAWA 175 Williers. Nová Jawa 175 dobyla trh a vďaka nízkej cene znamenala prudký rozmach nielen továrne, ale aj miestneho motorizmu.

1933 – Zakladateľ firmy rozširuje ponuku a spúšťa výrobu štvorkolesových ľudových vozov.

1937 – Jawa sa rozširuje do závodu v Brodciach.

1960 – Firma si vytvorila významné kooperačné vzťahy s Indiou, Egyptom a Tureckom. Značka sa tak začína montovať vo svete.

1964 – V dôsledku reorganizácie došlo k zhoršeniu výrobných podmienok pre motocykly. Firma, ale aj celý československý motocyklový priemysel začínajú stagnovať.

1996 – Firma bola sprivatizovaná. Majiteľom 100% akcií Jawy sa stal Jihostroj, Velešín. Zaviazal sa zachovať v Jawe výrobu motocyklov a nepredať značku do zahraničia.

2004 – Jawa Moto spoločne s mestom Týnec nad Sázavou oslavuje 75. výročie registrácie značky a výroby motocyklov Jawa.

2006 – Začal sa vyrábať cestovný enduro motocykel Jawa 650 Dakar. O rok neskôr absolvoval na tomto motocykli Jaroslav Šíma cestu do Dakaru a ďalej po Afrike. Celkovo najazdil viac než 14-tisíc kilometrov.