Pred rokom by tomu nikto
neveril. Akcie Facebooku sa vlani v auguste potácali tesne nad hranicou
dvadsiatich dolárov za kus a mnoho maklérov bolo presvedčených, že to tak ešte
dlho ostane. Minulý týždeň však prišli štvrťročné výsledky, ktoré investorov presvedčili,
že najväčšia sociálna sieť na svete dokáže zarábať. Netrvalo dlho a cena akcie
začala iba včera atakovať doteraz nedosiahnuteľnú métu 38 dolárov. S touto
cenou vstupoval Facebook na burzu, no prekonal ju iba na pár hodín. Nasledoval
pád.

Je späť

Minulý týždeň sa spoločnosť Facebook pochválila štvrťročnými výsledkami.
Rast tržieb o viac ako polovicu bol pre investorov dostatočne silný argument na
to, aby do akcií najväčšej sociálnej siete na svete vložili opäť svoju dôveru.
Dôkazom je včerajšia aj dnešná cena. \“V treťom štvrťroku minulého roka
dokázal Facebook realizovať iba 12 percent výnosov z reklamy v mobiloch. Druhý
kvartál tohto roka tento pomer vytiahol až na 41 percent a stúpa ďalej. To je
fenomenálny úspech,\“ vysvetľuje analytik Saxo Bank Radim Dohnal.

Rast tržieb v ostatnom štvrťroku poháňali najmä príjmy z reklamy v telefónoch a
tabletoch. Presne tie, ktoré pred rokom investori veľmi spochybňovali, a aj sám
Mark Zuckerberg, šéf firmy, s nimi nebol úplne stotožnený. Takmer presne pred
rokom, v auguste 2012, zažívali akcie Facebooku obdobie sucha a ledva sa držali
nad cenou 18 dolárov. \“Pokles kurzu vtedy spôsobil celkový skepticizmus v
súvislosti s možnosťami rastu spoločnosti a tiež špecifický pocit, že
používanie Facebooku v mobiloch je značná hrozba,\“ hovorí Dohnal.

Jeden pád za druhým

Dosiahnutie pôvodnej upisovacej ceny je pre Facebook hotový zázrak. Banka
Morgan Stanley upísala akcie Facebooku na 38 dolárov, čím vzbudila veľké
očakávania. Hneď v deň vstupu na burzu, teda prvej verejnej ponuky nazývanej aj
IPO, akcie naozaj rástli. Potom však prišli komplikácie. Burza mala technické
problémy, pre ktoré musela prerušiť obchodovanie. Morgan Stanley zase emisiu
upísali príliš vysoko. Skončilo sa to miliónovými pokutami tak pre burzu, ako
aj pre banku. \“Profesionáli vedia, ako to s IPO chodí, najúspešnejšie sú
tie najmenej známe, naopak veľké IPO v úvode príliš veľký optimizmus zvyknú
schladiť poklesom cien akcií,\“ konštatuje analytik Peter Bukov
z Capital Markets. To bol aj prípad Facebooku.
Cena 38 dolárov bola vyše roka hladinou, nad ktorú sa mu nedalo vynoriť. Až
doteraz.

Pôjde hore

\“Reklamy teraz tvoria približne päť percent správ na
nástenke, každá dvadsiata správa je teda reklamou. Používatelia nám v
prieskumoch povedali, že si reklamy viac všímajú. Budeme investície smerovať do
zlepšenia ich kvality,\“ povedal zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg na
tlačovej konferencii pri zverejňovaní výsledkov za druhý kvartál. Analytici
preto predpokladajú, že cena akcie sa odteraz bude pohybovať smerom hore. \“Po
výsledkoch za tento štvrťrok sme zvyšovali odhad férovej hodnoty akcií na 41
dolárov z pôvodných 28,\“ spresnil analytik Patria Finance Branislav Soták.