Briti
riešia problém Okolo reťazca sa množia dohady o jeho smerovaní

ANALÝZA l Nad britskou maloobchodnou sieťou sa na Slovensku sťahujú mraky.
Hovorí sa o predaji.

Bratislava – Na Slovensku je Tesco už takmer dvadsať rokov. V roku 1996 sieť
\“zhltla\“ obchodné domy K-Mart a začala mohutnú expanziu. Takmer vždy
bola priekopníkom v segmente. Otvorila u nás prvý hypermarket, nonstop
prevádzku i predaj potravín cez internet vo veľkom. Nad budúcnosťou reťazca u
nás sa však vynárajú otázniky. \“Slovenské aktivity Tesca sa môžu predávať
v balíku spolu s Maďarskom, Českom a možno aj Poľskom. Druhým scenárom je
predaj celých sietí v jednotlivých štátoch,\“ prezradil pre denník SME
nemenovaný britský investor, ktorý má k Tescu blízko. HN sa pozreli na možné
scenáre, ktorými sa môže vydať reťazec u nás.

1. Zoštíhľovanie a rast efektivity Analytici odchodu Tesca zo Slovenska
neveria, resp. ho považujú za málo pravdepodobný. Maloobchodnú sieť považujú za
najsilnejšieho hráča na Slovensku. \“Tesco je na Slovensku stále číslo
jeden. A to aj napriek menším škandálom a pokutám pre kvalitu potravín,\“
uviedol pre HN Ľubomír Drahovský, analytik spoločnosti Terno. Väčšiu váhu
prikladajú skôr konsolidácii, teda prípadnému predaju nadbytočných a
nerentabilných obchodov. \“Tesco na Slovensku si musí počkať na výsledky
svojho hospodárenia. Na ich základe sa rozhodne. Bude to však dlhodobý
proces,\“ myslí si Drahovský. Podľa neho by mohlo dôjsť akurát tak k
zmenšeniu výmer niektorých veľkých predajní, ktoré vo veľkých mestách dosahujú
abnormálne rozmery.

2. Predaj celej skupiny v regióne Zanechať biznis v Maďarsku, Česku, Poľsku a
na Slovensku. Takto znie ďalšia z možností údajného ozdravného plánu britskej
maloobchodnej siete. Tú na domácej pôde valcujú siete ako Lidl či Aldi. Podobne
by to mohlo dopadnúť aj v strednej Európe. V tomto prípade by celú sieť mohol
kúpiť len silný hráč, ktorý by dokázal celý trh utiahnuť. Už dlhší čas sa
špekuluje hlavne o záujme holandského reťazca Spar. Ten sa stiahol z Česka,
úspešne však podniká v Rakúsku. Navyše, na našom trhu nie je až taká silná
konkurencia ako u našich západných susedov. Trocha ich však môže limitovať
väčšie množstvo hypermarketov, ktoré sú mimo aktuálneho trendu.

\“Ľudia viac vyhľadávajú stredne veľké obchody, ktoré dokážu flexibilnejšie
reagovať na potreby zákazníka. Stráviť pol dňa vo veľkom hypermarkete už nie je
in,\“ tvrdí analytik
spoločnosti Capital Markets Lukáš Lóci.

3. Rozpredaj po krajinách Poslednou možnosťou by bol predaj jednotlivých
divízií po jednotlivých krajinách. Ak by k reálnemu odchodu došlo, medzeru na
slovenskom trhu by podľa odborníkov zaplnili rakúske či nemecké reťazce. Pobiť
o predajne by sa mohli aj menšie konkurenčné slovenské reťazce.

\“V prípade odchodu zo Slovenska by situáciu mohli využiť napríklad
Kaufland a Lidl, ktoré tu už majú vybudovanú infraštruktúru,\“ myslí si Lukáš Lóci, analytik spoločnosti Capital Markets. A nielen ony. V
posledných mesiacoch najvýraznejšie expanduje spoločnosť Diligentia R. C.,
ktorá zastrešuje obchody pod značkou Moja Samoška, Terno a Hypernova. Samotné
Tesco sa zatiaľ k šumom nevyjadruje. \“Ani teraz, ani v budúcnosti nebudeme
komentovať žiadne špekulácie,\“ uviedol pre HN Tomáš Ferenčák, koordinátor
komunikácie Tesco Stores Slovensko.