Fúzia. Francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën súhlasí s investičným vstupom značky Dongfeng.Prístup k technológiám, motorom, francúzskemu dizajnu i výrobným linkám na Slovensku. Taký môže byť výsledok rokovaní pre čínsku štátnu automobilku Dongfeng Motor. Koncern PSA Peugeot Citroën totiž súhlasí s jeho investičným vstupom, ktorý má Francúzom pomôcť pozviechať sa z dlhotrvajúcich problémov. „Peugeot nutne potrebuje dodatočný kapitál na svoje financovanie. Tým, že pôjde o vlastný kapitál, klesne aj zadlženosť firmy,\“ vysvetľuje analytik spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara. Ako dodáva, Číňania na revanš získajú európske know-how, čo bude pre nich hotovým zlatým vajcom.

Čínsky kapitál

To, či si ho vychutnajú aj na Slovensku, je však zatiaľ otázne. „Na otázky o vstupe nového investora má oprávnenie odpovedať len centrála,\“ odkázal hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia Peter Švec. Vedenie koncernu sa nám do konca uzávierky nevyjadrilo. Podľa niektorých odborníkov však existuje šanca, že si čínske modely nájdu cestu aj na výrobné linky v Trnave. „Môžeme očakávať, že výrobu nejakých modelov čínskej automobilky by mohli presunúť práve na Slovensko, do trnavského závodu,\“ uvádza analytik oddelenia dílingu Capital Markets Miroslav Blahušiak. Ako dodáva, čínske firmy vo všeobecnosti potichu ťažia zo situácie v Európskej únii a recyklujú svoj obchodný prebytok do investícií po celom svete. „Pred desiatimi rokmi by im francúzski politici zrejme nedovolili kúpiť akcie výkladnej skrine automobilového priemyslu a cena by bola možno aj päťkrát vyššia, ako je dnes,\“ myslí si Miroslav Blahušiak.

Bohatší kamarát

Francúzom však neostávalo nič iné. Stratu generujú od roku 2007 a vlani predali v Európe najmenej vozidiel za posledných 20 rokov. Naopak, Dongfeng patrí do top štvorky čínskych automobiliek a v roku 2012 dosiahol zisk 1,3 miliardy dolárov. „Drží si vysoké úrovne tržieb pri stabilných maržiach a nemá taký problém s cash-flow ako Peugeot,\“ opisuje Jiří Šimara. Obe automobilky navyše spolupracujú v joint venture v Číne už od roku 1992.„Jednoznačne to nie je náhoda. Je i v záujme čínskeho partnera, aby sa problémy Peugeotu naďalej neprehlbovali,\“ dodáva Šimara. Čínska automobilka má PSA pomôcť spolu s francúzskou vládou sumou vo výške troch miliárd eur. Rokovania by sa mali zavŕšiť 19. februára, teda do zverejnenia výročnej správy PSA za minulý rok.

Značka Dongfeng pritom nie je pre Slovákov úplne neznáma. „Zákazníkom ponúkame ich úžitkové autá, nejde však o veľké podiely na predaji,\“ uvádza Rastislav Novák, majiteľ Automax Žilina, ktorý je autorizovaným predajcom úžitkových vozidiel Dongfeng na Slovensku. Osobné automobily u nás nemajú zastúpenie.