Bratislava- \“Chutí to ako horiaci plast alebo polystyrén. V rodine mám samých
fajčiarov, ale každý jeden hodil nové cigarety okamžite do koša. Boli
jednoducho nechutné.\“ Takto sa v roku 1988 posťažoval na nový
\“zázrak\“ tabakovej spoločnosti R. J. Reynolds jeden z jeho prvých
konzumentov Jan Trulock.
Trulock nebol jediný. Na novú značku cigariet Premier, ktoré mali podľa výrobcu
zaistiť lahodné pofajčievanie bez dymu, sa sťažoval každý, kto ich ochutnal.
Spoločnosť zo Severnej Karolíny tak bola nútená kapitulovať a priznať svoj
neúspech.
Nápad za milióny V prípade cigarety bez dymu sa spoločnosť R. J. Reynolds
prerátala. A to poriadne. Do vývoja technológie investovala viac ako 300
miliónov dolárov a sľubovala si okamžitý úspech. \“Je to neobyčajná
cigareta. Tabak sa pri nej nespaľuje. Nevzniká tak popol ani dym,\“ takto v
druhej polovici 80. rokov predstavovala produkt hovorkyňa spoločnosti.
A skutočne. Cigareta sa fajčením vôbec neskracovala a vydržala dlho. Na jej
konci sa nachádzala uhlíková špička, ktorá po zapálení a poťahovaní vytvárala
horúci vzduch. Ten vzápätí prešiel cez zmes tabaku, ktorý bol zmiešaný s
glycerínom. Horúci vzduch absorboval nikotín, ktorý potom mieril cez filter
priamo do fajčiarových pľúc. S novým vynálezom sa však okrem odpornej chuti
spájalo aj niekoľko ďalších problémov. \“Fajčiarom prekážal zápach,
absencia nikotínovej chuti, ale aj fakt, že cigareta bola na držanie v rukách
príliš horúca,\“ tvrdí Lukáš Lóci, analytik
 spoločnosti Capital Markets.