Zamestnancov zadlženej spoločnosti ZSSK Cargo čaká
nepríjemná správa. Spoločnosť totiž nemá hotovosť na splatenie úveru vo
výške 13,5 milióna eur. Nájsť ju chce aj zoškrtaním zamestnaneckých
výhod. „Až 53 percent všetkých výdavkov na sociálne benefity je
spojených s nadštandardom v porovnaní so zákonom,\“ upozornil pritom
zamestnancov generálny riaditeľ ZSSK Cargo Pavol Ďuriník.

O čo prídu zamestnanci
ZSSK
Cargo už rokuje s veriteľom o rozložení splátok na dlhšie časové
obdobie, ako i s ďalšími bankami o novej pôžičke. Tie však nemusí
získať. Ako totiž informoval podľa Odborového zväzu zamestnancov
železníc podpredseda predstavenstva ZSSK Cargo Martin Štochmaľ, banky
spoločnosti odmietajú požičať peniaze. Firma si pritom požičala aj od
ďalších bánk, a tie môžu prísť s rovnakou požiadavkou o splatenie.

Bez ohľadu na výsledok rokovaní je však už
dnes jasné, že sa zamestnanci istým úsporným opatreniam nevyhnú. Medzi
ne bude patriť obmedzenie nadčasov, práce počas víkendov a nočných
zmien. Zároveň vedenie zvažuje pozastavenie odmien, vyplácanie osobnej
hmotnej zainteresovanosti, čerpanie zo sociálneho fondu, platbu
príspevkov do doplnkovej dôchodcovskej spoločnosti Stabilita, či poskytovania rekondičných pobytov.

„Nemalá finančná hotovosť je v našej
spoločnosti nadviazaná aj na vyplácanie prémií, osobnej hmotnej
zainteresovanosti a benefitov,\“ zdôvodňuje rozhodnutie Pavol Ďuriník.
Podľa skôr prijatého ozdravného plánu sa pritom počíta aj s prepúšťaním.
Len k septembru tohto roku by sa malo zrušiť ďalších sedemsto
pracovných miest.


Len 1,3 milióna eur
Odborári
štrajk pre stratu benefitov nezvažujú. No zhodujú sa, že vzhľadom na
trojmesačné pozastavenie vyplatenia prémií či osobnej hmotnej
zainteresovanosti spoločnosti ušetria maximálne 1,3 milióna eur.
„Usporená suma pokrýva len desať percent z predmetnej pohľadávky,\“
informovala HN aj Kancelária prezidenta Federácie strojvodcov Slovenskej
republiky. Podľa Františka Petrociho, predsedu Odborového združenia
železničiarov, siahnutie na sociálne benefity či dokonca platy
zamestnancov, problém z dlhodobého hľadiska určite nerieši. Preto i jeho
združenie už navrhlo generálnemu riaditeľovi Carga, aby sa nastolené
problémy riešili za účasti premiérky Ivety Radičovej. Rokovania medzi
vedením a zástupcami zamestnancov sú pritom naplánované už na zajtra.

 

Dlhy a dlhy
Železničný
prepravca sa topí vo finančných problémoch dlhodobo. Poslednú krízovú
situáciu akciovej spoločnosti so stopercentnou účasť štátu riešila vláda
Roberta Fica pôžičkou v objeme 166 miliónov eur. Prvú splátku vo výške
takmer desať miliónov mal nákladný dopravca vyrovnať v januári tohto
roku. Do štátneho rozpočtu sa však nevrátil ani cent. Spoločnosť totiž
získala ročný odklad.

No tentoraz všetko nasvedčuje tomu, že štát
železničnú spoločnosť z dlhov ťahať nebude. Podľa slov hovorcu rezortu
financií Martina Jaroša, ministerstvo nemá v úmysle pomáhať, či už
odpustením štátnej pôžičky, alebo riešením jej komerčných dlhov.

Analytik spoločnosti Capital Markets Vladimír Gešperík považuje
momentálne za najlepšie riešenie, ako by spoločnosť mohla získať
hotovosť a vyhnúť sa bankrotu, a to vydaním emisie dlhopisov. „Aktuálne
sú na to veľmi dobré podmienky. Vybrané správcovské spoločnosti druhého
či tretieho piliera by určite o takúto emisiu mali záujem,\“ uzatvára.
Skutočnosť, že konkurzu hrozí i firmy vo vlastníctve štátu potvrdzuje i
Jaroslav Nižňanský, partner advokátskej kancelárie JNC Legal. „Klasickym príkladom je Tipos,\“ dopĺňa.