Módna značka sa borí s prepadom akcií aj tržieb.

Ani
luxusné meno už nie je zárukou úspechu. Svoje by o tom vedela rozprávať
talianska módna ikona Prada. Len za posledný rok stratili akcie
spoločnosti viac ako tretinu svojej hodnoty. O nič lepšie na tom nie sú
ani samotné tržby spoločnosti, ktoré spadli o 5,6 percenta. „Prepad
akcií módneho domu Prada je odrazom jej nepresvedčivých ekonomických
výsledkov. Zásoby spoločnosti od januára rastú, čo hovorí o nezáujme o
jej produkty,“ hovorí pre HN Lukáš Lóci, analytik spoločnosti Capital
Markets.

Svetoznáma talianska značka dopláca na čoraz silnejšiu konkurenciu v
podobe Michaela Korsa či Tory Burch, ktorí ponúkajú luxusné tovary za
oveľa nižšie ceny.

\"\"

Kľúčový trh sklamal

Boj o predaj luxusných výrobkov však nie je jediným segmentom, kde
značka stráca. Problém má módny dom aj s dopytom po svojich kožených
produktov v Ázii ale aj v Európe. „Na predajoch sa negatívne prejavili
protesty v Hongkongu, čo je zároveň jeden z hlavných trhov Prady,“
dodáva Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus. Tento regionálny trh
pritom generuje 38 percent z jeho tržieb. A Európa so svojimi
ekonomickými problémami a slabším rastom, ktorý núti spotrebiteľov viac
šetriť, Pradu z prepadov zjavne nevytiahne.

To, že značka prechádza ťažkým obdobím, priznáva už aj samotný
generálny riaditeľ spoločnosti Patrizio Bertelli. „Rok 2014 sa ukázal
viac náročný, než sa očakávalo. Kvôli ťažkej medzinárodnej ekonomickej
situácii prechádza luxusný majetok určitým prenastavením. Sme však
presvedčení, že máme pozitívny strednodobý výhľad rastu, aj keď sme si
vedomí zvýšenej úrovne hospodárskej súťaže,“ povedal generálny riaditeľ
Prady.

Menej nových obchodov

Zvyšok luxusného sveta však až takéto negatívne dosahy nehlási.
„Konkurencia sa sťažuje rovnako ako Prada na znižujúci sa dopyt v Ázii a
Európe a fluktuáciu mien, no na ziskovosti a výkonnosti ich akcií sa to
neodzrkadlilo tak negatívne,“ uzatvára Lóci.

Čoraz častejšie sa tak objavujú otázky, či taliansky módny dom Prada v
budúcnosti nestratí svoje meno vo svete módy. Odborníci však takúto
možnosť nepripúšťajú. „Renomé značky pravdepodobne nestratí, ale v
najbližšom období sa budú snažiť zvyšovať efektivitu svojich štruktúr a
operačnú výkonnosť svojich existujúcich predajní,“ predpokladá Lóci.
Predstavitelia firmy tak už avizovali znižovanie nákladov a otváranie
menej obchodov, než sa pôvodne plánovalo v budúcom roku.

\"\"