Čo
majú spoločné americká moderátorka Oprah Winfrey, magnát zábavného
priemyslu David Geffen, vdova po Stevovi Jobsovi Laurene a bývalý šéf
Microsoftu Steve Ballmer? Záujem o basketbalový klub Los Angels
Clippers. Práve takáto pestrá „zmes\“ známych ľudí sa stretla v boji o
americký klub.

Výsledkom bola rekordná suma, ktorá lámala rekordy. „Cena bola taká
vysoká aj preto, lebo každý miliardár chce mať svoj vlastný športový
klub, no a miliardárov je viac ako dostupných klubov,\“ konštatuje
Miroslav Blahušiak, analytik z Capital Markets.

Kúp si svoj klub

Basketbalový tím Clippers hľadal nového vlastníka po tom, čo v máji
prenikla na verejnosť nahrávka, v ktorej mal majiteľ Donald Sterling
rasistické poznámky o návštevníkoch zápasov či dokonca samotných
hráčoch. Národná basketbalová liga mu okrem mastnej pokuty dala
doživotný dištanc od ligy. Svojho podielu v klube sa preto musel vzdať. O
klub sa tak začala bitka medzi miliardármi. Aj preto sa cena vyšplhala
na rekordné dve miliardy dolárov, pritom Sterling ho pre rokmi kúpil
„len\“ za 12 miliónov dolárov.

Analytici hovoria novom o fenoméne, keď sa známe osobnosti snažia o
to, aby mali vlastný klub. „Môže ísť o prestíž, popularitu týchto
klubov, podporu športu či svojho obľúbeného klubu spojenú so zaujímavou
investičnou príležitosťou,\“ vysvetľuje záujem o športové kluby Tomáš
Plavec, analytik spoločnosti Trim Broker. Po príklady nemusíme chodiť
ďaleko. Na Slovensku má vlastný športový klub napríklad Juraj Široký,
ktorý vlastní hokejový Slovan Bratislava, či Ivan Kmotrík vlastniaci
jeho futbalovú verziu. V Česku napríklad futbalovú Spartu Praha
spoluvlastní Daniel Křetínský z EPH. „Športové kluby sa tak stali bežnou
súčasťou majetku boháčov,\“ konštatuje Miroslav Blahušiak.

Basketbalový fanúšik

V prípade exšéfa Microsoftu však šlo o viac než nový koníček.
„Miliardár Steve Ballmer je ortodoxným fanúšikom basketbalu, osobne ho
aj hrával. Navyše Clippers je pomerne dosť vyzretý a ako taký
nepotrebuje žiadne väčšie úpravy či zmeny,\“ komentuje kúpu Blahušiak.

Ballmer bol tvárou Microsoftu celých 34 rokov. Zaoberal sa vývojom
operačných technológií a podporou predaja. Ako generálny riaditeľ stavil
na osvedčené kone – na série Windows a Office. Práve vďaka nim sa
Stevovi Ballmerovi podarilo zdvojnásobiť zisky firmy. Aj napriek tomu o
ňom odborníci hovoria, že bol viac predavačom než technologickým
vizionárom. Vyčítajú mu totiž, že premárnil trhové príležitosti s novými
technológiami, v dôsledku čoho sa Microsoft v tomto odvetví stal
outsiderom. Ballmer opustil firmu vo februári, a to uprostred
najhoršieho prepadu ziskov z osobných počítačov. Tie išli dole dokonca
päť za sebou nasledujúcich štvrťrokov. Po ukončení kariéry v
technológiách sa teda rozhodol investovať do svojho koníčka –
basketbalu. „Mám veľké sny pre tím,\“ povedal Steve Ballmer. „Rád by som,
aby Clippers vyhral šampionát a aby bol najdynamickejším tímom v
profesionálnom športe,\“ dodal.

\"\"

\"\"