NEALKOHOLICKÉ
NÁPOJE l Snaha priniesť zdravší produkt a odlíšiť sa od Coca-Coly sa skončila
neúspechom.

Bratislava – \“Bola to zaujímavá skúsenosť. Stále si myslím, že to bol
najlepší nápad, aký som kedy mal, ale najhorší, aký sa mi podarilo
zrealizovať.\“ Týmito slovami komentoval neúspech bezfarebnej koly od spoločnosti
PepsiCo vynálezca nového nápoja David Novak.
Crystal Pepsi mala byť v prvej polovici 90. rokov minulého storočia tajným
tromfom v konkurenčnom boji proti odvekému rivalovi Coca-Cole. \“PepsiCo s
ním zvádza tvrdý konkurenčný boj už od svojho vzniku v roku 1903,\“ tvrdí
Dušan Šedík, analytik spoločnosti Capital Markets.
Nový pokus sa však nestretol s úspechom a skončil sa úplným fiaskom. Kola číra
ako voda podľa Novaka ľuďom jednoducho nechutila. Prvotný úspech klamal Hlavnou
myšlienkou produktu Crystal Pepsi bolo ponúknuť zdravú alternatívu tým, ktorí
chceli kolu piť, ale zároveň myslieť na svoje zdravie. \“Spotrebiteľom však
okrem toho, že bola bez kofeínu a bez farby, neposkytovala žiadne ďalšie
benefity v porovnaní s klasickou kolou,\“ tvrdí Šedík. Zdravší priesvitný
nápoj dokonca obsahoval rovnaké množstvo kalórií ako klasická kola.
Predaj najnovšieho Pepsi vynálezu sa začal v roku 1992. Avšak nie v celých
Spojených štátoch, ale len v Colorade, Kalifornii a Texase. Tu okamžite
zaznamenal úspech, a tak sa od roku 1993 začal predávať v celých Spojených
štátoch.
Uvedenie Crystal Pepsi na trh sprevádzala obrovská marketingová kampaň.
Optimizmus z predaja však dlho netrval a priesvitný nápoj sa prestal predávať.
Už na jeseň 1993 prestala Pepsi priesvitnú kolu vyrábať.
Na pultoch predajní sa držala ešte na jar 1994. O niečo dlhšie sa potom
dopredávala aj v Austrálii a v niektorých európskych krajinách. Nepomohla ani
jej bezfarebnosť, ktorá mala naznačovať, že Crystal Pepsi je zdravšia.
Priesvitná farba spôsobila opak. Skaloverní fanúšikovia Pepsi odmietali piť
nápoj, ktorý nemá charakteristickú \“kolovú\“ hnedú farbu. Z neúspechu
firmy PepsiCo mala radosť akurát tak jej konkurencia.
\“Na vývoj minula spoločnosť neuveriteľ neuveriteľné peniaze, ale ich
koncept zlyhal. A to bez toho, aby sme sa o to museli nejakým spôsobom
pričiniť,\“ komentoval experiment Sergio Zyman, niekdajší marketingový
riaditeľ spoločnosti CocacaCola.
Návrat o rok?
Spoločnosť PepsiCo však plánuje Crystal colu oživiť. A má na to značnú podporu
Američana Kevina Stahleho, prezývaného L. A. vina Stah Beast (beštia z Los
Angeles), ktorý be v Spojených štátoch pravidelne vyhráva súťaže v jedení
hamburgerov s na čas. Kevin je zarytým fanúšikom Crystal Pepsi. Práve jemu
spoločnosť prezradila, že sa čoskoro bude mať na čo tešiť. Zvesti hovoria, že
nápoj by sa na pulty predajní mohol vrátiť už budúci rok. \“Pre úspech
opätovného uvedenia bezfarebnej koly na trh bude dôležitý jej vývoj už pred
samotným začiatkom predaja. Okrem zloženia bude dôležitá aj cieľová skupina
zákazníkov,\“ tvrdí Šedík.
Napriek snahám nemá PepsiCo proti svojmu najväčšiemu rivalovi zatiaľ šancu.
Spoločnosť Coca-Cola valcuje americký trh s podielom 17,6 percenta. PepsiCo je
na druhom mieste s 8,8 percenta. Na krk jej dýcha spoločnosť Diet Coke s
podielom 8,5 percenta.

***

Dôležité míľniky spoločnosti Pepsi 1880 Lekárnik a priemyselník Caleb Bradham
vytvoril recept na hnedý nápoj, ktorý sa stal pomerne rýchlo populárnym. V roku
1898 Bradham pomenoval svoj nápoj Pepsi Cola. 1902 Pepsi Cola sa stáva čoraz
populárnejšou. Bradham zakladá spoločnosť Pepsi Cola Company, o rok neskôr si
svoj recept dáva patentovať. 1931 Pepsi Cola Company krachuje, ale patent na
výrobu preberá Charles Guth, výrobca sirupov z Baltimoru. 1965 Pepsi Cola
Company sa zlučuje so spoločnosťou Frito-Lay, ktorá vyrába chipsy. Mení si
názov na PepsiCo Inc. Presídlila sa do štátu Delaware, vedenie však sídlilo na
Manhattane. 1970 – 1990 PepsiCo sa ďalšími akvizíciami postupne rozrastá a
rozširuje svoj biznis. 1974 Pepsi Cola sa stáva prvým americkým produktom,
ktorý sa vyrábal, brandoval a predával aj v bývalom Sovietskom zväze. 1977
Spoločnosť PepsiCo získava sieť fastfoodov Pizza Hut, o rok neskôr aj Taco
Bell. 1996 Plechovku Pepsi fotia astronauti z orbitálnej stanice Mir vo voľnom
kozmickom priestore. Bola to vôbec prvá reklama produkovaná vo vesmíre. 2014
Spoločnosť predstavuje Pepsi Spire, automat, v ktorom si možno namiešať vlastný
nápoj z viacerých produktov spoločnosti. 2015 Firma oslavuje päťdesiate
narodeniny pod značkou PepsiCo.