Investície. Obuvnícka ikona zamestná pri Zlíne desiatky ľudí.


Baťa
zamieril proti prúdu. Zatiaľ čo väčšina svetových firiem buduje čoraz
viac nových závodov v Číne, obuvnícka ikona stavila na Českú republiku,
kde pred 130 rokmi vznikla jej legenda. Konkrétne ide o tradičný závod v
Dolním Němčí pri Zlíne, kde Baťa rozšíri svoju výrobu a vytvorí
desiatky nových pracovných miest. „Časť sortimentu z Číny a Indie budeme
zase vyrábať v Česku,“ potvrdil pre médiá riaditeľ výrobného závodu
František Bělíček.

Investícia do nových technológií by si mala vyžiadať niekoľko miliónov českých korún.

Baťa rúca trend

Pod svojou značkou pôsobí Baťa na čínskom trhu deväť rokov. Firma tam
postupne vyrábala čoraz väčšiu časť svojej produkcie. Dnes však vedenie
začína posilňovať pozíciu Česka. „Musíte kupovať veľké objemy,
objednávky treba dávať minimálne s polročným predstihom. Európska výroba
je schopná flexibilnejšie reagovať,“ vysvetľuje rozhodnutie Bělíček.

Firma však zdôrazňuje, že nejde o odchod z čínskeho trhu. Pre HN
odmietla špekulácie médií z konca minulého týždňa, že premiestňuje časť
výroby z Ázie do Česka. V skutočnosti ide o vytvorenie nových výrobných
kapacít.

Zaujímavosťou pritom je, že kým obuvnícky predajca uprednostnil
našich susedov pred Čínou, trend u väčšiny podnikateľov je presne
opačný. Potvrdzuje to aj Česká obchodná komora. „Firmy majú práve veľký
záujem investovať do východnejších krajín, stále sa im to viac oplatí.
Navyše v súčasnosti dochádza k zlepšovaniu česko-čínskych politických
vzťahov, čo pozitívne vplýva na medzinárodnú spoluprácu,“ reagoval šéf
zahraničného obchodu komory Jiří Hansl.

Risk či premyslená stratégia?

Podľa analytikov by Baťa do novej výroby neinvestoval, ak by sa mu to
nevyplatilo. „Spoločnosti sa evidentne darí, keď dáva peniaze do výroby
v drahšej lokalite,“ komentoval pre HN Tomáš Menčík z Cyrrusu. Vidí v
tom aj snahu o posilnenie firmy na európskom trhu. Produkcia topánok v
Dolním Němčí je totiž jediným európskym závodom spoločnosti. Zvýšenou
výrobou by sa tak zlepšila dostupnosť produktov, a to v celom európskom
regióne. „Naše topánky sa k európskemu zákazníkovi dostanú oveľa skôr.
Práve to chceme,“ potvrdzuje Bělíček.

Ivor Lehoťan z Capital Markets však upozorňuje, že Európa je na dopyt
tzv. mŕtvy kontinent. Európski odberatelia nie sú totiž schopní kúpiť
toľko, ako obyvatelia Číny alebo Ameriky.

Závod v Dolním Němčí dnes zamestnáva 140 ľudí, ktorí budú po novom
vyrábať aj obuv značky WeinBrenner. Ide o outdoorové topánky, ročne sa
ich vyrobí až 200-tisíc párov. Do roku 2015 si firma dala ambiciózny
plán. Chce zdvojnásobiť výrobu. Tým, že Baťa bude závod rozširovať,
vytvorí niekoľko desiatok ďalších pracovných miest. Problémom však môže
byť nízka kvalifikácia. „My ich síce vieme zaučiť a zacvičiť, ale
niektorým to jednoducho nejde,“ dodáva Bělíček.