V rebríčku Brand Finance 500 sa v tomto roku výrazne presadzuje Samsung či Hyundai.

\"Apple\"Apple vyhral nad Samsungom ďalšiu bitku. Vojna však pokračuje ďalej. Rebríčku Brand Finance,
ktorý mapuje 500 najhodnotnejších značiek sveta, kraľuje americké
jablko. Samsung je Applu v pätách, no nabudúce to pokojne môže byť
naopak. „Samsung môže vyhrať vojnu s Applom už tento rok,“ hovorí šéf Saxo Bank Karol Piovarcsy. Americká firma je podľa neho v ťažkej pozícii. „Ak nevymyslí prevratný produkt, ktorý ho vystrelí vyššie, Samsung aj s Google ho hravo porazí.“

Samsung hryzie
Riaditeľ
spoločnosti Brand Finance, ktorá rebríček značiek zostavila, David
Haigh hovorí, že za dravosť značky zodpovedá predovšetkým šéf. „Riaditeľ
je vždy strážcom a mentorom značky. A šéfovia sa čoraz viac sústreďujú
na budovanie hodnoty značky,“ hovorí Haigh. Kórejčan Kwon Oh-Hyun, šéf
Samsungu, dokázal zhodnotiť značku až o 20 miliárd. To predstavuje
nárast o 54 percent, zatiaľ čo Tim Cook sa zmohol iba na 24- percentný
nárast.

Piovarcsy si preto myslí, že Samsung by mohol
poraziť Apple na všetkých frontoch už tento rok. „Samsung už Apple v
mnohom predbehol a porazil. Má oveľa väčšie portfólio produktov v
rôznych cenových kategóriách, zatiaľ čo jeho rival sa zameriava na jeden
segment,“ vysvetľuje Piovarcsy. Podľa neho je Apple v podobnej
situácii, ako v 90. rokoch. Vtedy ho na trhu porazil Microsoft . „Príčinou Gatesovho víťazstva bol tiež fakt, že oslovil masy,“ pripomína šéf Saxo Bank.

Ázia ide na vrchol
Samsung však nie je jediný ázijský dravec, ktorý sa pretláča na popredné miesta v rebríčku značiek. Jeho kolega z Kórey, automobilka Hyundai sa
posunula o takmer 30 miest a je 30. najhodnotnejšou značkou vôbec. „V
prípade Hyundai je tajomstvom úspechu vnímanie značky, ktoré sa zlepšilo
najmä u odbornej verejnosti,“ pripomína analytik Jiří Šimara z Cyrrusu.

Prekvapili však aj firmy z Číny. Čína má v rebríčku hneď niekoľko nováčikov, pričom vedie operátor China Mobile z Hongkongu a nasledujú ju viaceré banky a ropné koncerny. Podľa analytika Capital Markets Miroslava Blahušiaka treba s Číňanmi rátať aj v budúcnosti. „Čínske firmy
skôr kopírujú konkurenciu a snažia sa konkurovať hlavne dobrými
cenami,“ hovorí analytik s tým, že podobný princíp využívali svojho času
aj japonské firmy. Tie však dnes patria medzi elitu. Príkladom nech je najhodnotnejšia značka spomedzi automobiliek, Toyota.

Dynamika značky
Rebríček
Brand Finance je oproti vlaňajšku pestrejší, opustilo ho mnoho
európskych firiem a, naopak, pribudlo veľa značiek z Ázie. Ani v poradí
neostal kameň na kameni. V top 50 si iba päť firiem udržalo svoju
pozíciu. „To iba dokazuje, že biznis je dynamický a každý rok sa
rozhoduje o smerovaní a úspešnosti firmy,“ podotýka Miroslav Blahušiak. „A tak, ako dinosaury neprežili, pretože sa neprispôsobili, tak aj firmy ako Kodak a Xerox, kedysi známe a hodnotné firmy prakticky čelia zániku.“