Apple kraľuje najcennejším značkám. Jeho hodnota sa vyšplhala na takmer 119 miliárd dolárov, čo je viac než samotný HDP Slovenska. Na čele rebríčka najhodnotnejších značiek, ktorý zostavil Interbrand, sa dostal Apple už druhý rok za sebou. Oproti minulému roku si navyše polepšil o 21 percent.

A to aj vďaka svojim novým produktom. „Apple slávil jednoznačný úspech s rekordnými predajmi nového iPhonu, ktorý ponúkol hneď niekoľko vychytávok,“ hodnotí Jiří Cihlář, analytik spoločnosti Next Finance. Dlhé rady v obchodoch na nový smartfón, odvážny nápad mobilnej platobnej platformy Apple Pay či hodinky vyniesli značke kráľovský post.

Dve prvenstvá

Hodnota značky závisí do veľkej miery aj od jej hospodárskych výsledkov. Je pozoruhodné, že firma, ktorej tržby ešte pred piatimi rokmi boli na úrovni 25 miliárd dolárov, dnes dokáže túto sumu znásobiť až sedemkrát. „Navyše Apple v poslednom čase preukázal, že je ochotný urobiť pre svoje zisky a marže, všetko‘, keď prakticky poslal jedného zo svojich dodávateľov do bankrotu. Aj Apple existuje hlavne preto, aby generoval zisky,“ hovorí Peter Greguš, analytik spoločnosti Trim Brokers.

\"\"

Inak to nie je ani s trhovou kapitalizáciou spoločnosti Apple. Celková hodnota je dnes na úrovni 603 miliárd dolárov, čím patrí medzi najhodnotnejšie firmy na svete. Na akciovom trhu má totiž priaznivé podmienky. „Uvedenie nového produktu z dielne spoločnosti s jablkom v logu napĺňa investorov býčou náladou a o akcie je vždy väčší záujem,“ hovorí Lukáš Lóci, analytik spoločnosti Capital Markets.

Druhým dôležitým faktom bolo štiepenie akcií, keď rozdelil svoj koláč akcií na sedem menších častí. Cena akcií sa tak po tomto „splite“ stala zaujímavou najmä pre investorov s nižším kapitálom a dosiahli ním lepšiu dostupnosť svojich akcií.

Výzva do budúcnosti

Spoločnosť Apple je však vystavená aj mnohým kritikám, ktoré jej vyčítajú málo originality a trendov, na ktorých značka vyrástla. Aj napriek tomu odborníci očakávajú ďalší rast. „Dlhodobý výhľad poukazuje na to, že by kapitalizácia spoločnosti mohla rásť. Dôvodom je jej biznis model, vysoká ziskovosť a relatívne nízky dlh,“ predpovedá Greguš. Naraziť však v budúcnosti môže na čínsky trh. Hoci tržby zo smartfónov tu dynamicky rastú, trh si rozdelili medzi sebou najmä domáci výrobcovia. „Jediným rizikom pre Apple sú lacné výrobky z Číny, na ktoré bude musieť Apple skôr či neskôr zareagovať cenou,“ uzatvára Tomáš Menčík, analytik spoločnosti Cyrrus.