Američania
už nechcú sladené nápoje. Predajnosť ochutených sýtených nápojov je v
krajine totiž najhoršia za dvadsať rokov. Podľa správy Bewerage Digest,
ktorá monitoruje nealkoholické nápoje v USA, môžu za to obavy o zdravie.
\“Nápojový priemysel v USA je čoraz náročnejší. Obezita a problémy so
zdravím totiž stále nepoľavujú,\“ tvrdí John Sicher, vydavateľ publikácie
Bewerage Digest.

Trend zdravia

Celkový objem
predaja všetkých sladených sýtených vôd v Amerike klesol len vlani o tri
percentá. Pokles pritom výrobcovia hlásia už deväť rokov. Spotreba
nealkoholických sladených nápojov sa tak prepadla na úroveň z roku 1995.
Podľa odborníkov je táto situácia zapríčinená novým trendom
spotrebiteľov. \“Všeobecne je trend taký, že ľudia čím ďalej tým viac
pijú a jedia zdravšie, pijú viac džúsov alebo minerálok,\“ tvrdí Miroslav Blahušiak, analytik spoločnosti Capital Markets.
Zdravotné problémy sú najčastejšou odpoveďou na to, prečo sa ľudia otočili sladkým sódam chrbtom.

Polemika o ich nástrahách burcuje americkú spoločnosť
už dlhšie. Len minulý rok bývalý starostaNewYorku Michael Bloomberg
kvôli rastúcej obezite obyvateľov nariadil zákaz predaja sladených
nápojov vo veľkých baleniach. Mal sa vzťahovať najmä na predaj v
reštauráciách či kinách. Zákaz však stopol súd, a to aj na nátlak
veľkých spoločností ako McDonalds a Coca-Cola.

Diétne sódy sú pasé

Klesajúca
predajnosť pri tom nie je nič nové ani pre také veľké giganty, ako sú
Coca-Cola či Pepsi. Minulý rok predali o dve percentá menej nápojov než
rok predtým. Paradoxom je, že ich stiahli dole diétne sódy, ktoré im
mali pomôcť. Náprotivky, ako sú Diet Cola či Diet Pepsi, totiž obsahujú
menej kalórií a mali byť synonymom zdravšieho stravovania. So svojimi
umelými sladidlami však pre ľudí nie sú najlepšou náhradou. \“Zákazníci
sa obávajú negatívnych zdravotných dosahov umelých sladidiel. Sú totiž
často spájané s rastom srdcovo-cievnych ochorení či vzniku cukrovky,\“
hovorí analytik J&T Banky Stanislav Pánis. Za všetko však hovoria
čísla, keď predajnosť týchto diétnych nápojov medziročne klesla takmer o
sedem percent. Hovorca za spoločnosť
Coca-Cola Dan Schafer však povedal, že firma so sídlom v Atlante je
\“odhodlaná navrátiť celkový rast šumivých nápojov v USA\“.

Urob si sám

Na
sladké sódy čoraz viac útočí domáca výroba nápojov. Napríklad
Sodastream, vďaka ktorému si môžu ľudia spraviť nápoj podľa svojej
chuti. Stali sa tak istou alternatívou k umelým sladidlám a presladeným
nápojom. Napriek tomu odborníci neočakávajú, že by ohrozili prvenstvo
giganta, akým je Coca-Cola. Dokazujú to tiež výsledky Coca-Coly za
minulý rok, keď dosiahla spoločnosť druhé najvyššie tržby v histórii. A to hlavne vďaka rozvíjajúcim sa trhom vrátane Thajska, Indie a Ruska. \“Spoločnosť
expanduje na nové rýchlo rastúce trhy, a preto očakávame, že ich tržby
by mali aj naďalej rásť,\“ tvrdí Stanislav Pánis. Navyše, Coca-Cola má vo
svojom portfóliu aj množstvo iných produktov ako len sladené nápoje.
\“Naznačuje to, že spolčnosť sa
dokáže prispôsobovať zmenám trendov a pokiaľ by mali narastať
preferencie spotrebiteľov smerom k zdravším nápojom, tak aj v tomto
segmente bude Coca-Cola významným hráčom,\“ uzatvára Kamil Boros,
analytik spolčnosti X-Trade Brokers.

Kováčiková Katarína