Spoločnosť Spike Aerospace chce oživiť biznis s komerčnými supersonickými letmi.

 Ráno
sadnúť do lietadla, o pár hodín pristáť vNewYorku, rýchlo vybaviť
obchodné stretnutia a na večeru byť už doma s rodinou. To má byť svetlá
budúcnosť manažérov, ktorú sľubuje spoločnosť Spike Aerospace. Leteckému
trhu predstavila nové nadzvukové lietadlo, ktoré pre zákazníkov zmenší
svet a zväčší potešenie zo života. „Letiace 700 kilometrov za hodinu
rýchlejšie ako akékoľvek iné civilné lietadlo, Spike S-512 umožní
zákazníkom stihnúť viac a užiť si tak život,“ láka letecký výrobca
svojou novinkou prezývanou aj „syn Concordu“.

Významný pre obchod

Rýchla pracovná cesta do USA, víkendové nákupy v Dubaji či „na
otočku“ do Číny, svet sa vďaka supersonickým lietadlám môže stať výrazne
menším a dostupnejším. „Nadzvukové lietadlá sú rozhodne budúcnosťou
letectva,“ hovorí prezident Spike Aerospace Vik Kachoria, ktorý vidí v
takomto spôsobe dopravy veľký význam aj v oblasti obchodu. „V každom
konkurenčnom biznise má skracovanie času letu obrovský význam. Ale pre
tých, ktorí žijú zaneprázdnené a globálne životy a napriek tomu chcú
stráviť čo najviac času so svojou rodinou, bude Spike S-512
nevyhnutnosťou.“ Lietadlo by malo zvládnuť trasuNewYork City – Londýn za
tri hodiny, Londýn – Bombaj za štyri a Londýn – Tokio len za päť hodín.

 

\"Snímka:SPIKESnímka:SPIKE AEROSPACE

 

Miláčik manažérov

Na technológiách a konštrukcii stroja, ktorý poletí rýchlosťou až
1770 kilometrov za hodinu, sa podieľali inžinieri, ktorí pracovali pre
také spoločnosti ako Airbus, Gulfstream či Bombardier. Do vzduchu by sa
mohol dostať už v decembri 2018. Spike S-512 má svojím luxusom slúžiť
najmä manažérom, medzi ktorými by takýto nápad mohol mať úspech. „Práve
vrcholoví manažéri budú mať iste záujem o takýto typ prepravy, keďže čas
sú peniaze,“ komentuje nový nápad Lukáš Lóci, analytik Capital Markets.
Otázne je, či bude dostatočný záujem aj pri súčasných trendoch
komunikácie cez telemosty a videokonferencie. Ľubomír Krupár, exriaditeľ
letiska Sliač, však vidí aj iný potenciál takého stroja. „Pri
zhoršovaní sa bezpečnostnej situácie vo svete si viem predstaviť také
lietadlá v službách štátov, ktoré sa podieľajú na determinovaní,
svetového poriadku´.“

Luxus bez okien

Konštrukcia nadzvukového lietadla je náročná z viacerých aspektov, no
jedným z najväčších problémov pri stavbe trupu sú okná. Spike Aerospace
sa to rozhodol vyriešiť radikálne. Okná nebudú. Steny kabíny pasažierov
budú obložené obrazovkami, na ktoré sa budú premietať zábery z
vonkajších kamier. Cestujúci, ktorých sa do lietadla zmestí 12 až 18,
tak budú môcť na stenách pozerať fotografie či film. Tieto vymoženosti,
ako aj náklady na konštrukciu a spotrebu, robia zo Spike S-512
záležitosť pre bohatých. „Je skôr záležitosťou diaľkových letov cez
oceán a pre úzku skupinu ľudí, do ktorej zaraďujeme bonitnú klientelu
vrcholových manažérov,“ dodáva Lóci.

Supersonické lietadlo je neoficiálnym nasledovníkom kedysi
populárneho britsko-francúzskeho Concordu. Ten svoju službu vo vzduchu
ukončil v roku 2003, tri roky po leteckom nešťastí v Paríži. Následkom
toho zakázali USA civilné lety nadzvukových lietadiel vo svojich
letových priestoroch, a to je tiež jedna z prekážok, ktoré by museli
Spike Aerospace prekonať. Konkurencie legendárnych Concordov sa však už
obávať nemusia. „Ako priekupníci nadzvukového komerčného lietadla už
svoju úlohu splnili, na dnešnú dobu sú zastarané,“ hodnotí Lóci.

Nadzvukový jet Spike S-512

Maximálna rýchlosť: 1770 km/h, Mach 1,6

Dĺžka: 40 metrov

Rozpätie krídel: 18,3 metra

Základná váha: 17,2 tony

Maximálna váha pri vzlete: 38 ton

Maximálny dolet: 7408 kilometrov

Kapacita pasažierov: 18

Cena: 50,7 mil. – 67,6 mil. eur

Míľniky spoločnosti Concorde

1969 – Po trinástich rokoch výskumu supersonických
lietadiel vzlietol Concorde spoločnosti British Airways na oblohu 2.
marca. Trasu Toulous –NewYork zvládol za 3 hodiny 18 minút. V októbri
toho roku prekonal rýchlosť zvuku, o rok nato Mach 2.

1986 – Concorde uskutočnil svoj prvý let okolo sveta. 45444 kilometrov prekonal za necelých 30 hodín.

2000 – Lietadlo spoločnosti Air France spadlo tesne
po odlete z Letiska Charlesa de Gaulla v Paríži. Príčinou nehody bola
porucha motora. Pri nešťastí zomrelo 109 ľudí v lietadle a štyria na
zemi.

2003 – Po dlhom skúmaní nešťastia napokon Concorde
skončil. Koncom mája sa uskutočnil posledný komerčný let spoločnosti Air
France, British Airways skončil v auguste letom z Barbadosu. V novembri
tohto toku bol Concorde poslednýkrát vo vzduchu, pristál na letisku vo
Filtone. Miesto prvého odletu tak bolo aj miestom jeho posledného
odpočinku.