Luxusné značky tvrdo vzdorujú kríze. Trhajú rekordy v predajoch a aj na burzách a tvoria tak zaujímavú príležitosť na investovanie. „Napríklad Prada zaznamenala
v treťom kvartáli tohto roka rekordný nárast zisku o 57 percent, čo
spôsobilo nárast ceny jej akcií za dva dni o viac ako 10 percent,“
uvádza príklad analytik Ivor Lehoťan z Capital Markets.


Kabelku či akcie

Nielen talianska Prada je na akciovom trhu úspešná. Banka Goldman Sachs nedávno zvýšila odporúčania na akcie LVMH,
francúzskeho koncernu Louis Vuitton Moet Hennesy. Spomínaná Prada sa po
zverejnení výsledkov posilnila na ázijských trhoch až o 41 percent.
Akcia LVMH sa v Paríži obchoduje za 138 eur, no nákupné odporúčania majú cieľovú cenu 197 eur, Prada sa v Hongkongu obchoduje asi za 6,4 eura. „Zaujímavou akciou je napríklad Richemont alebo Christian Dior,“ uvádza ďalšie príklady analytik Ján Beňák zo spoločnosti TRIM Broker.
Prvá spomínaná hlavne kvôli diverzifikovaniu svojich aktivít na viacero
luxusných tovarov. Analytici predpokladajú, že ani v najbližších rokoch
sa situácia nezmení a „luxusné akcie“ budú bezpečnou investíciou
podobne, ako sú luxusné výrobky samotné.



Rastú

Oproti prvej kríze spred piatich rokov sa akcie luxusných
značiek držia stále na vysokých cenách a naďalej rastú. Niektorí
analytici tvrdia, že trh s luxusným tovarom nie je cyklický, no pravda
je taká, že si dokážu vždy nájsť svoj trh. Ľudia v rozvíjajúcich sa
ekonomikách, napríklad v Číne či Južnej Amerike bohatnú, a tak si čoraz
viac z nich môže konečne dovoliť luxusné hodinky, šaty či kabelku.
„Stály dopyt zo strany rozvíjajúcich sa trhov, kde práve luxusné tovary
znamenajú prestíž, pomáhajú týmto firmám v raste,“ vysvetľuje Beňák.

Akcie módnych domov budú teda rásť ešte dlho, podľa analytikov je
nasýtenie trhu zatiaľ v nedohľadne. „Podľa rôznych prieskumov vo svete
pribúda čoraz viac bohatých ľudí, čiže o dopyt po luxusných tovaroch sa
nemusíme báť,“ dopĺňa Lehoťan.



Kto ešte prekvapí?

Podľa analytikov budú aj v budúcnosti hrať prím známe značky s
tradíciou, no na trh s luxusným tovarom vstupujú aj značky, ktoré boli
doteraz známe skôr masovou produkciou. Podľa analytika Lehoťana je
dobrým príkladom Volkswagen, ktorý vznikol ako výrobca ľudových áut. „Podmanil si veľkú časť tohto trhu kúpou Porsche, ktoré je jednou z najpredávanejších značiek luxusných automobilov. A spolu s Audi mu
začína dominovať,“ hovorí. Analytik Beňák zase pripomína, že
prekvapením akciových trhov budúceho roka môže byť španielsky reťazec Inditex.
„Firma naďalej pokračuje v expanzii a má potenciál na rast,“ hovorí
Beňák s tým, že za svoj úspech vďačí svojim značkám ako Zara či Massimo
Duti, ktoré sú v rozvíjajúcich sa ekonomikách hitom. Inditex uzavrel
prvý polrok s nárastom zisku asi o tretinu na 944 miliónov eur. O vstupe
na burzu vraj uvažuje aj módny dom Versace.