Miroslav Blahušiak, analytik Capital Markets

Súkromným osobám sa tankovanie v zahraničí vyplatí, nie však všetkým, tvrdí Miroslav Blahušiak.

Zahraničie láka lacným benzínom. To že tankujeme v zahraničí, možno nazvať dlhodobým trendom?

V zahraničí sa oplatí tankovať predovšetkým súkromným osobám. Uplatnenie bločkov na odpočet DPH pre podnikateľov
a právnické osoby je stále výhodnejšie doma na Slovensku. Samozrejme,
treba sa pozrieť aj na vplyv toho, kde ľudia na Slovensku bývajú. Preto
sa cestovanie za lacnejšími pohonnými látkami týka najmä pohraničných
oblastí.

\"\"

Článok pokračuje nižšie

Ak sa pozrieme na ceny palív bez dane, zistíme, že benzín za našimi hranicami je stále lacnejší o niekoľko centov. Znamená to, že v zahraničí ho nakupujú za menej?

Skôr to znamená to, že slovenské čerpacie stanice majú vyššie marže.
Otázkou je, či tieto vyššie marže potrebujú na splácanie investícií z
minulosti, ktoré neboli možno príliš efektívne. Pri pohľade na cenu
pracovnej sily v Maďarsku a Poľsku je takmer určite lacnejšia než na
Slovensku, čo tiež môže jemne zlacňovať aj cenu pohonných látok.


Čítajte viac:

„Cena? Nielen tá. Našim palivám neverím“

Cenu palivám diktujú dane aj „zelená“ politika


Pumpári tvrdia, že marže majú nízke, a ísť nižšie už nemôžu. Znamenalo by zníženie marží aj zníženie ceny?

Zníženie marže by, samozrejme, znamenalo aj nižšie ceny a zvýšený
tlak na efektívnosť spoločností v brandži. Možno nastal čas na prechod
tankovania, aké môžeme vidieť v zahraničí, kde len použijete svoju kreditnú kartu a natankujete si sami, čiže všetko bude fungovať bez dodatočnej pracovnej sily na čerpacích staniciach, ktorá všetko jemne predražuje.

Na Slovensku cenu najviac ovplyvňuje daň. Dá sa s tým niečo robiť? Ako je to napr. v Rakúsku?

Áno, je síce pravda, že na Slovensku je problém, že máme relatívne
vysoké spotrebné dane, ktoré sú pevne stanovené. To znamená, že pokles
cien ropy na svetových komoditných trhoch sa prenáša do cien benzínu a
nafty len proporčne. Podľa nášho názoru však daň nie je zase neúmerne
alebo extrémne vysoká a je tu, naopak, priestor na jej zvyšovanie, a to
nielen na Slovensku, ale aj vo zvyšku Európy. Vyššie spotrebné dane by
sa mohli skôr premietnuť do zníženia daní z príjmu, a navyše zvyšovaním
spotrebnej dane by sa podporila ekologická preprava.

Môžeme očakávať ďalší pokles cien palív?

V najbližšom čase môžeme síce očakávať pokračovanie poklesu cien
pohonných látok, ale len proporcionálne tak, ako to bolo doteraz, s
prihliadnutím na slovenské dane a vývoj kurzu eura. Na druhej strane sa
však pravdepodobne blížime už k vyčerpaniu priestoru na nejaký ďalší
pokles palivových cien. Uvidíme.

Ak sa pozrieme na ceny palív bez dane, zistíme, že benzín za našimi hranicami je stále lacnejší o niekoľko centov. Znamená to, že v zahraničí ho nakupujú za menej?

Skôr to znamená to, že slovenské čerpacie stanice majú vyššie marže.
Otázkou je, či tieto vyššie marže potrebujú na splácanie investícií z
minulosti, ktoré neboli možno príliš efektívne. Pri pohľade na cenu
pracovnej sily v Maďarsku a Poľsku je takmer určite lacnejšia než na
Slovensku, čo tiež môže jemne zlacňovať aj cenu pohonných látok.


Čítajte viac:

„Cena? Nielen tá. Našim palivám neverím“

Cenu palivám diktujú dane aj „zelená“ politika


Pumpári tvrdia, že marže majú nízke, a ísť nižšie už nemôžu. Znamenalo by zníženie marží aj zníženie ceny?

Zníženie marže by, samozrejme, znamenalo aj nižšie ceny a zvýšený
tlak na efektívnosť spoločností v brandži. Možno nastal čas na prechod
tankovania, aké môžeme vidieť v zahraničí, kde len použijete svoju kreditnú kartu a natankujete si sami, čiže všetko bude fungovať bez dodatočnej pracovnej sily na čerpacích staniciach, ktorá všetko jemne predražuje.

Na Slovensku cenu najviac ovplyvňuje daň. Dá sa s tým niečo robiť? Ako je to napr. v Rakúsku?

Áno, je síce pravda, že na Slovensku je problém, že máme relatívne
vysoké spotrebné dane, ktoré sú pevne stanovené. To znamená, že pokles
cien ropy na svetových komoditných trhoch sa prenáša do cien benzínu a
nafty len proporčne. Podľa nášho názoru však daň nie je zase neúmerne
alebo extrémne vysoká a je tu, naopak, priestor na jej zvyšovanie, a to
nielen na Slovensku, ale aj vo zvyšku Európy. Vyššie spotrebné dane by
sa mohli skôr premietnuť do zníženia daní z príjmu, a navyše zvyšovaním
spotrebnej dane by sa podporila ekologická preprava.

Môžeme očakávať ďalší pokles cien palív?

V najbližšom čase môžeme síce očakávať pokračovanie poklesu cien
pohonných látok, ale len proporcionálne tak, ako to bolo doteraz, s
prihliadnutím na slovenské dane a vývoj kurzu eura. Na druhej strane sa
však pravdepodobne blížime už k vyčerpaniu priestoru na nejaký ďalší
pokles palivových cien. Uvidíme.